Vildsvin i svampskogen oroade sig några för. Hittade både bad och sovrum för dem idag. Badet i en risig granskog, nära åkerkanten men helt gömd därifrån. Sovstället, väl bäddat, ligger vid dunge i en öppen dal mitt i en gammalblandskog.
badetoch sovlegan
Men, vad coolt!
Jag tycker nog ändå att de är rätt fräna djur… Fastän att jag är rädd för dem. Idag när jag var ute på en svamptur knöt jag fast en bjällra i stövelsnöret. Jag höll på att bli idiot på ljudet själv, men det var det värt! Jag plingade ordentligt hela tiden, så jag kan tänka mig att eventuella grisar stack sin kos på flera hundra meters avstånd.
Man behöver inte vara rädd för vildsvin. De har extremt skarp hörsel, luktsinnet är bättre än hjortdjuren medans synen är dålig men de registrerar rörelser bra.
Det enda skulle vara om man kommer mellan sugga och kultingar så kan hon angripa eller ett skadskjutet djur men hur ofta kommer vi svampplockar i denna situation.
Jag är själv jägare och hundägare o har aldrig stött på ett vildsvin under mina många promenader i skogen.
Här omkring har flera hundar gått åt. Svinen anfaller dem och sliter sönder dem. En häst fick buken söndersliten också och det var en galt. Det är för många djur i vissa områden här, avskurna av vägar kan de inte vandra undan. Har snubblat på vildsvin som gjort utfall men inte genomfört anfallet. Lite försiktighet skadar inte men rädd ska man inte vara så man stannar hemma. Tycker Boman.
http://www.dn.se/sthlm/vildsvinen-pa-vag-mot-stan-1.1116137
Nu är de hos er i Vällingby,Jakobsberg, Bredäng och i Sätraskogen. Delar gärna med mig, för det går inte att hitta en plätt skog kring Salem/Botkyrka där de inte finns. De plöjer all skogsmark, alla örter och det mesta av svampen är borta. Inga blåbär/hallon/lingon där inte.
Stockholms kommun har till och med matat dem i Norsborg i vinter, trots avrådan från viltvårdarna på Vattenverket, bara hundratalet meter från bostadshus och kolonilotter. Smart;-( Not!
Vildsvin är mycket skygga. Oftast ser eller hör man inte dem under dagtid utan bara nattetid. Rädslan är enligt mig något överdriven. Svinen är djur som följer naturens ordning i stort och anfaller inte såvida de känner sig trängda. Om man kommer mellan suggan och hennes kultingar, vad vinner hon med att ge sig in i en konflikt med eventuella skador som följd mot en människa? Jag har hört talas om flera tillbud där de gör skenanfall och sedan tar ungarna och försvinner. Skadskjutna grisar och även trafikskadade är en helt annan sak. Det är nog, tyvärr, fler som struntar i att anmäla en viltolycka med bilen än jägare som inte letar upp grisar de skjutit på :-(
Jag har inget emot vildsvin, i princip.Inte andra djur heller, utom mygg och fästingar. Fram för fler rovdjur!
Problemet här är mängden. Dryga 400 djur(räknade av viltvårdare)på ett rätt litet område, i Salem/Botkyrka bestående huvudsakligen av sjö och berg. De kommer inte undan utan vare sig man vill eller ej så tränger man dem om rör sig ute i markerna. Här är de inte skygga, tvärtom.De vandrade hit från uppfödare som fick sina staket sönderklippta av djurvänner, så detta är inte helt vilda svin. Tvärtom finns flera ljusfläckiga svin i flockarna. De är stora och många. De rör sig helt ogenerat nära bebyggelse, i trädgårdar och på åkermark.Inte rädda för hundar eller människor, bara elstängsel håller dem borta. De matas in i vissa områden, i skogen då, för att hållas borta från åkrarna. Tyvärr ger det bara fler djur, som äter där när det passar och rör sig över stora områden annars.
Ni som tvivlar är välkomna att ta en tur på Vällingevägen/Gamla Riksettan och kolla själva.
Boman, det märks att du hatar vildsvin fast du inte vill erkänna det. Du kommer med en massa påståenden utan att ange en enda källa.
Du skriver bland annat “Här omkring har flera hundar gått åt. Svinen anfaller dem och sliter sönder dem. En häst fick buken söndersliten också och det var en galt.”
Skrattretande!
Om det nu skulle ha hänt så hade man säkert fått läsa om det i dagstidningarna.
Typiskt rovdjurshatare att sprida sånt skräp.
Mina källor? Privatpersoner arbetande på Stockholm vatten och bosatta i området, personal på Hemvärnsskolan i Vellinge och arrendatorer av marken kring Bornsjön, tillhörande Stockholms stad.
En av de lösa hundarna var på ägarens tomt,vid Hemvärnsskolan i Vellinge. Nu har hela tomten fått hägnas in med el, för grisarna är utanför trappen varje natt annars.Deras trädgård har vänts upp och ned varje vecka i flera år.
Övriga hundar har gått lösa, tillsammans med ägaren, på tider då man får ha hund lös i området. Hästen reds vid tillfället då den attackerades.
Jo, det har skrivits om det, förresten, dock bara i lokala blad.
Att det inte skrivs mera om det finns säkert en orsak till. Det säljer väl sämre än sex, skandaler och våld. Nu har det kommit lite mer än notiser, när de dök upp i Sätraskogen. Kanske bor det en politiker i närheten. Att de härjat på Ekerö och Adelsö i flera år vet alla som bor där. Liksom de kring Bornsjön.
Det här är inte helt vilda svin utan resultatet av korsningar med tamsvin, utsläppta från en uppfödares hägn för tiotalet år sedan.
Lägger fö ingen större vikt vid skriverier av de som inte ens står med sitt namn här.
Vill bara förtydliga för den som är berörd och rör sig i området.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.