0 410 visningar

12 svar

Inga svarta trumpeter

Helena i Lund

4 sep 2008 kl. 06:11

I en liten snårig fulskog strax norr om Ystad brukar jag skörda trumpeter med lie, det blev bortåt 100 liter förra säsongen. Var där för drygt en vecka sen, och hittade absolut ingenting! Inte ens embryon…. Det är som sagt ingen promenadskog, och jag är ganska säker på att ingen annan kravlar runt i snår o geggamoja. Efter att ha läst i forumet har jag förstått att efter ett riktigt bra år ligger svampen i träda. Förståeligt, visst, men jag vill ju PLOCKA!! Jag hoppas på bättre tur nästa höst i stället, men väntan är olidlig….

0

buffy

4 sep 2008 kl. 07:50

Jag har kollat de 6 ställen där jag hittade svart trumpet förra säsongen, och inte ens ett embryo där heller =/

0

Lena M

4 sep 2008 kl. 07:54

100 l, då har du väl svart trumpet i några år om du torkade dem. Jag har inte sett till den i år och inte i några större mängder brukar jag hitta dem heller.

0

Flera nya ställen

MaritD

4 sep 2008 kl. 08:37

I Vingåkersskogarna har jag hittat två nya ställen! så jag har rafsat hem nästan 2 kg vilket är mycket för min del. Mera på gång.

0

Flera nya ställen

Lilla My

4 sep 2008 kl. 09:38

Inget sett i Östergötland eller södra Sörmland heller, än så länge, men å andra sidan, de kan ju komma sent i år…. *hoppas*

0

Flera nya ställen

Helena A

4 sep 2008 kl. 12:50

I mitten av Sörmland (runt Hälleforsnäs och Malmköping) kommer de nu. En hel del i plockstorlek och mycket smått på gång

0

Helena i Lund

4 sep 2008 kl. 13:03

Jodå Lena M, jag har en hel del torkade kvar, men jag brukar vara generös när jag har gott om det! En burk med torkade trumpeter och ett recept är en trevlig gåbortblomma! Ska snåla i fortsättningen… ;-)

0

Enelie, Linköping

4 sep 2008 kl. 22:44

Det finns S. trumpetsvamp (Östergötland/Linköping).
Jag lade in en rapport 30/8.
Men den kanske kan vara lite nyckfull i år.

I samma skog: Ett ställe som det alltid kommer på. De var ganska så små och inte många.
Ett ställe som jag plockade på för 10 år sedan hade det dykt upp igen, först nu!!!
Jag tror att det kan bli gott om dem i år men att de dyker upp på lite oväntade ställen.
Om, nu inte vildsvinen hinner före:(

0

nikke småland

4 sep 2008 kl. 23:51

Förra året hittade vi massor och åter massor svart trumpet, se bild…
det var likadant efter varje helg!
I år, ingenting hittills…

0

Enelie, Linköping

4 sep 2008 kl. 23:56

“Stortrumpeten” i mitten verkar ha koll på läget i alla fall:)

0

Sofia, Skåne

5 sep 2008 kl. 00:54

Vi hittade inte heller någonting idag på vårt trumpetställe. Inte en enda. I fjor fanns det massor på samma ställe. Det blir nog inget trumpetår i Skåne i år. Hur ska vi överleva?! :(

0

Helena i Lund

5 sep 2008 kl. 05:44

Jag har trumpetabstinens, hahaha…. Det KAN ju komma senare i höst Sofia, vi får hålla tummarna! Annars är det som du säjer, hur SKA vi överleva?
Kom att tänka på en sak, gäller samma för trattar? Att de tar en paus?

0

Svarta trumpeter :)

Norma nö skåne

5 sep 2008 kl. 06:05

Jag har hittat en 10 lit iår och det är på mina vanliga ställen där jag brukar plocka.Det ser ut att bli lika många som vanligt.Så här finns de iaf.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone