0 1077 visningar

20 svar

Letar ni svamp med näsan?

Lilla My

4 sep 2008 kl. 11:28

Måste höra om nån annan förstår detta…. När jag är ute och plockar svamp har jag god hjälp av min näsa. Kantarellerna har ju en stark, litet kådig doft som kan kännas i luften särskilt soliga dagar, och som mest när de håller på att bryta fram, fortfarande små. Blomkålssvampen doftar också starkt, litet som mandel, och jag har varit med om att hitta den på nya ställen bara genom att vädra efter doftstråken, som en annan hund :P

Är det bara jag som gör så, eller är vi fler som jagar med samma metod? Utöver att iaktta träd, grästyper, jordmån, förekomst av vattendrag och stigars dragning, mfl utmärkande drag för passande växtplatser, alltså.

0

Peter, Linköping

4 sep 2008 kl. 11:39

Trattkantareller tror jag mig kunna lukta mig till. Helt plötsligt luktar det bara intensivt av barrskog, och då brukar de dyka upp.

Möjligen för kantareller också, men det kan vara inbillning.

0

Jonas K

4 sep 2008 kl. 12:57

Hej!!

Detta är väldigt intresant då det bedrivs forskning på hur mkt människan använder doft.
Då synen hos oss är väldigt välutvecklad är det vårt primära sinne som vi änvänder oss av mest medvetet. Men även om vi saknar tex hundens otroliga doftsinne så är vårat ändå välutvecklat. Och vi använder det väldigt ofta omedvetet, tex spelar doften ofta roll inom sexualiteten, men även aggresioner mm. Vi avläser en hel del via doft utan att ens vara medveten om det. Ta Peters exempel nedan, han känner en doft som är intensiv och tack vare inlärning så dras hans blick direkt till marken i sökandet efter trattisar.
Lilla My jag tror dig även om jag misstänker att det är fler sinnen kombinerat med kunskap som ibland finns djupt inom oss. Hmm kommer inte på titeln men läste just en bok om dessa “natursinnen” hos en insianstam i amazonas. De använder dem mer medvetet men de har inte “övernaturliag krafter” utan bara kunskap om hur man avänder det som vi alla har.

0

Helena i Lund

4 sep 2008 kl. 13:06

Jag brukar känna doften av kantareller! Precis som du säjer, härligt soliga dagar, men jag tycker det luktar frukt… Oftast leder min näsa mej rätt, men för 2 veckor sen var jag på Romeleåsen 3 mil utanför Lund, och kände en intensiv doft av kantarell, och jag hittade ingenting! Märkligt och frustrerande på min ära!

0

Lilla My

4 sep 2008 kl. 13:33

Tacksam för svar, det är skönt att det är fler som använder fler sinnen än synen när de är ute på jakt så att säga. Mina grannar brukar påstå att jag kan sånt ingen annan kan, för jag har alltid mer än dubbelt så mycket i korgen som alla andra plockare :) Kanske ligger en viss poäng i det.

Helena, jag kan säga att jag också letat ibland utan att hitta när det gäller just kantareller, och min slutsats är att de doftar som starkast precis när de bryter fram, alltså innan de är stora nog så man kan se dem. Gå tillbaka till samma ställe igen, jag undrar om du inte hittar svamp just i det området nu?

0

Kapten Hammock

4 sep 2008 kl. 14:16

Har även lyckats hitta blodriska med näsan en gång.
(Och stinksvamp förstås…)

0

Lilla My

4 sep 2008 kl. 14:47

Stinksvamp hittar ALLA med hjälp av näsan, Hammock :)

0

Boman

4 sep 2008 kl. 15:53

;-) Oh va skönt. Har bara fått sneda leenden när jag sagt- här luktar svamp. Då är jag inte ensam.
tack Lilla My!

0

Peter, Linköping

4 sep 2008 kl. 15:58

Pavlovs hund är mitt namn…min näsa styr mina steg och mina händer, helt plötsligt står jag där med en trattkantarell i handen utan att veta hur det gick till… : )

(Även om inlärningsprocessen för att känna igen svamp är mer komplex än ren betingning. Det liknar förmodligen mer det som i artificiell intelligens kallas “reinforcement learning”.)

0

Maria W

4 sep 2008 kl. 17:16

Visst luktar man sig till svamp :)

Dessa luktade jag mig till idag.

0

Helena i Lund

4 sep 2008 kl. 17:37

Oh ja, det ska jag göra! Så kan det ju vara, jag tänkte skaffa nya glasögon, hahaha! Ja idag är det precis 2 veckor sen, och har ingen annan traskat förbi så kanske jag har tur! Tack för tipset Lilla My!

0

Maria W

4 sep 2008 kl. 18:09

Visst luktar man sig till svamp :)

0

GretheF Skåne

4 sep 2008 kl. 18:22

Vist gör man det och så forargligt när man inte hittar dom men kan lukta dom är i området

0

klas jaederfeldt

4 sep 2008 kl. 20:37

lyckliga ni, själv kan jag bara känna lukten av stinksvamp och dofttaggsvamp

0

gunhild

4 sep 2008 kl. 20:49

Jag har flera gånger luktat mig till sillkremlor brukar veta när jag ska ta av stigen in i skogen.
Jag känner ibland att det luktar älg och då brukar jag hitta trattkantareller.Goliatmusseroner känner man på långt håll om ngn har sparkat i dom.

0

Peter, Linköping

4 sep 2008 kl. 20:49

...och lökbrosking!

0

buffy

4 sep 2008 kl. 20:52

Man kan reagera på dofter utan att veta att man känner ngn doft alls, dvs. utan att/innan doftinformationen tolkats mha hjärnbarken. Alltså kanske man hittar svamp mha doftsinnet utan att ha en aning om att det är så.

0

glömde en

klas jaederfeldt

4 sep 2008 kl. 20:54

nordlig anisticka

0

glömde en

gunhild

4 sep 2008 kl. 21:01

Jag minns när jag gick i motvind och kände den underbara doften av nordlig anisticka och hittade den på en sälglåga. Vilken upplevelse!
Du påminde mig Klaes.

0

Jan A, Uppsala

5 sep 2008 kl. 07:19

Och apropå glasögon, så vet jag en mycket duktig hittare av “små svampar på marken” som använder speciella glasögon för avståndet ner till marken och lite längre bort/framåt. Jag har provat enkla tiokronors med rätt styrka, men blir alltför handikappad av begränsningen.

0

Eva K

5 sep 2008 kl. 09:11

Min mamma säger ofta: “nu luktar det svamp” eller “näe, jag känner ingen svamplukt, lika bra vi går hem igen”. Hon är dessutom rökare..

Jag har lite svampnäsa. Men jag skulle inte gå hem om jag INTE känner nån doft.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone