0 545 visningar

4 svar

Brandticka?

Ingrid

4 sep 2008 kl. 14:02

Gick i skogen och fick nästan en
religiös upplevelse när dessa dök upp. Lyste som eldar på en gran som var av på mitten.Och så dekorativa ihop med de grå tickorna. (Gamla klibbtickor?)

Jag får det till brandticka, hittar inte någon annan som stämmer in. Har jag rätt?

Jag bor i syd-östra Värmland, vanlig eller ovanlig här?
Hunden Bellman fick vara med på ett hörn också.

0

Skogsfrun i Obbola

4 sep 2008 kl. 14:23

Jag har visserligen ännu aldrig sett den på riktigt, men nog ser det ut som brandticka! Växer som sig bör ihop med klibbticka.

0

Elisabeth jansson

4 sep 2008 kl. 18:51

Hej Ingrid!
Gratulerar till fyndet,ta ner någon så du får belägg för att det är den,och spara en i bokhyllan för de är så vackra!
Lägg den i frysen så insekterna dör och torka den sedan.
Jag är säker på att det är brandticka som du hittat,jag har aldrig sett den på träd som har stått upp.
Jag har hittat den i Södra Råda vid tre tillfällen med många års mellanrum,det är på granar som legat på marken som varit angripna av klibbtickan först.
I Klas Jaederfeldt bok står det att den verkar bli allt vanligare och att utbredningsområdet är i östra Mellansverige!
Är det du Ingrid som bor i Kga?
I boken rödlistade arter i Sverige 2005 så är den inte rapporterad från Värmland om de går efter landskap eller län vet jag inte!Mitt första fynd är mer än tio år sedan som jag gjorde!
Våra svampar blir registrerade på västra Götalands län men jag bor ju i landskapet Värmland.
Vi rapporterar via Västgötabergens svampklubb Skövde

0

Ingrid

5 sep 2008 kl. 07:13

Hej Elisabet!
Ja, det är Karlskoga-Ingrid.
Jag är jätteglad över mitt tick-fynd! Anmäla till Artportalen kanske…
Skriv gärna direkt till mig, jag skulle vilja fråga dig om en sak.
ingrid.norudde(snabel-a)karlskoga
bredband.se
Hörs!

0

Ingrid

Elisabeth Jansson

5 sep 2008 kl. 21:22

Hej!
Jag fick tillbaka mailet prova min adress naturtorp(snabel(a)telia.com

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone