för jag hamnar svamprensandes efter nästan varje promenad.
Superfina Karljohan, 5 kantareller, ett par fina smörsoppar, och för första gången några fina små blodriskor (dom växte inte heller så som jag tidigare trott, visst fanns där gran men det var mer gräs och brännässlor) PLUS att jag nu plockat in häxringen runt min blodlönn.. nejlikbrosking.
På ett par ställen i/vid häxringen växte ett par små svartaktiga rackare som jag rynkar lite på näsan åt. Ska skicka in bild sedan när jag fått dem till den här datorn. Nån slags giftsvamp är det nog. Toppig hatt, svart/gråflammig fot.. mörka skivor (tror jag det var).. (bläddrar i Ryman/Holmåsen)
Här är den brunsvarta saken. Toppspindelskivling? Någon slags spindelgiftigskitsvamp är det iaf. Tror jag.
Skickar med häxringen jag har utanför dörrn också.
(denna morgon kom jag hem med fin blek björksopp, några kantareller plus rosenslemskivligar - hunden har trampat på rutten svamp och stinker igen)
Hej på dig!
Jag har allt haft dig i tankarna.
Nej, man vill ju inte irra ut i okänd skog just nu.
Sitter o funderar på om jag ska tvätta upp honom - om det ens är lönt alltså =)
Hur har svampåret varit hittills?
Några nya fynd?
Jag har sprungit på förvånandsvärt mycket rosenslemskivling. De har jag inte sett (lr noterat) här uppe förut. Åsså alla KJ m kusiner.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.