0 264 visningar

8 svar

Kar-Johan invaderar

Ulf-42 Sundsvall

4 sep 2008 kl. 14:32

Otroliga mängder med KJ.Efter en veckas skördande börjar armar och knän protestera.Dagens två korgar plockades på ca. 40 min plus gångtid. Preparering för torkning tar lite längre tid och är ju inte lika rolig, men med 40 års erfarenhet som kock går hackandet rätt så bra.

0

Lilla My

4 sep 2008 kl. 14:49

...nästan som “Invasion från Världsrymden” version 2008….

0

Eva K

4 sep 2008 kl. 15:03

Hehe.. påminner om ett kort jag tog i somras, men med aborrar (lite av det splattigare slaget då min son arrangerade bilden).

Men, jag har just skivat upp lite KJ fötter men inte alls sådana mängder. Jag tänkte torka fötterna och hårdsteka de skivade hattarna och bjuda på i kväll.

Finns det något man föredrar smakmässigt när det gäller torkning av KJ? Hattar, fötter eller blandat?

0

Lilla My

4 sep 2008 kl. 15:30

Jag föredrar hattarna eftersom de ser snyggare ut torra och oftast torkar snabbare -foten är lite blötare. Men torkar du fötterna - skiva så tunt att de nästan brister för bästa resultat.

0

Eva K

4 sep 2008 kl. 15:37

Men smakmässigt detsamma?

0

per h

5 sep 2008 kl. 19:46

Men Uffe lille, det verkar ju närmast som om du bedriver svampplockning i industriell skala. För inte kan du väl äta all den svampen själv? :)

0

Ulf.42 Sundsvall

5 sep 2008 kl. 20:05

Har en stående order varje höst på 10-15 kg torkad svamp,och till det går det åt en jä.. ursäkta väldig massa färsk svamp.

0

Dan

5 sep 2008 kl. 21:02

Jag ser att du inte skär bort rören. Gör man bara det när man torkar? När jag steker har jag alltid skurit bort dessa.

0

Ulf-42 Sundsvall

5 sep 2008 kl. 22:32

Om rören är fasta och fina behåller jag dom ,det slemmiga man kan uppleva i färska soppar försvinner vid torkning.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone