Jodå Peter, det är en brunsopp. Det finns gott om dem i Skåne just nu.
Och ja Ola, det finns ett specialparagraf för blodriskor i allemansrätten. Se lagboken sid 3026 andra stycket, paragraf 7d.
Men jag har en allvarlig fråga om blodriskor. Denna gång smakade de faktiskt ganska beskt. Jag tyckte inte att de gjorde det i fjor, trots att det är samma ställe och samma smaklökar.
I Ninas tråd om blodriskor, förslog ngn att man skulle ha grapefruktjuice över. Menar ni allvar? Grapefrukt är ju besk, då blir det ju ännu beskare. Och att halvbränna dem i stekpannan blir de väl inte mindre beska av?
Ngn sa också att man kunde laka ur dem i mjölk. Ska de vara skurna i småbitar då? Finns det några andra sätt? De är ju så gott med blodriskor annars.
jag skrev en del ur en bok jag har sofia…...någonstans
i denna tråden
http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=107476&fnr=1&sok=blod&Start=0&Offset=50&ipos=6
har en jättebra bok med recept och andra tips
Tack för tipsen. Nu förstår jag hur du menar, Peter men du har alltså inte själv provat grapefruktjuice? Menar du att man ska ha vinägrett på svampen?
Det var just det inlägget jag letade efter, Birgitta. Det var en massa bra tips. Nu har jag aldrig torkat blodriskor, men i princip skulle man kunna förvälla färska småskurna riskor och hälla bort vattnet. Har ngn provat det? Skulle mkt av smaken försvinna, tro?
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.