0 251 visningar

12 svar

Blodriskor!!

Sofia, Skåne

4 sep 2008 kl. 14:54

Blodriskorna har kommit till Skåne! Vad gott det ska bli!

0

Eva K

4 sep 2008 kl. 15:04

Vad många du hittade.. jag hittade vad som ryms i en knuten näve (om man inte knyter så hårt).

Grattis!

0

Helena i Lund

4 sep 2008 kl. 17:41

Gud så gott! Jag ska kolla mina ställen i helgen, förra hittade jag ingenting….

0

Ola H

4 sep 2008 kl. 20:36

Ser gott ut Sofia, men tillåter allemansrätten att man tar med halva skogen hem? 8-D

0

Peter, Linköping

4 sep 2008 kl. 20:40

Är det en brunsopp som ligger där?

Ser så spenslig ut.

0

Sofia, Skåne

5 sep 2008 kl. 21:37

Jodå Peter, det är en brunsopp. Det finns gott om dem i Skåne just nu.

Och ja Ola, det finns ett specialparagraf för blodriskor i allemansrätten. Se lagboken sid 3026 andra stycket, paragraf 7d.

Men jag har en allvarlig fråga om blodriskor. Denna gång smakade de faktiskt ganska beskt. Jag tyckte inte att de gjorde det i fjor, trots att det är samma ställe och samma smaklökar.

I Ninas tråd om blodriskor, förslog ngn att man skulle ha grapefruktjuice över. Menar ni allvar? Grapefrukt är ju besk, då blir det ju ännu beskare. Och att halvbränna dem i stekpannan blir de väl inte mindre beska av?

Ngn sa också att man kunde laka ur dem i mjölk. Ska de vara skurna i småbitar då? Finns det några andra sätt? De är ju så gott med blodriskor annars.

0

Birgitta F

5 sep 2008 kl. 21:44

jag skrev en del ur en bok jag har sofia…...någonstans
i denna tråden
http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=107476&fnr=1&sok=blod&Start=0&Offset=50&ipos=6
har en jättebra bok med recept och andra tips

0

Peter, Linköping

5 sep 2008 kl. 21:47

Det var jag som skrev om blodgrapejuice. Man skall inte ha den på för att förstärka beskheten utan att harmoniera med den, och tillföra fruktiga smaker.

Det var mer ett hugskott, testa! Det borde funka. T.ex. göra en vinägrett på blodgrapejuice.

0

Sofia, Skåne

5 sep 2008 kl. 22:49

Tack för tipsen. Nu förstår jag hur du menar, Peter men du har alltså inte själv provat grapefruktjuice? Menar du att man ska ha vinägrett på svampen?

Det var just det inlägget jag letade efter, Birgitta. Det var en massa bra tips. Nu har jag aldrig torkat blodriskor, men i princip skulle man kunna förvälla färska småskurna riskor och hälla bort vattnet. Har ngn provat det? Skulle mkt av smaken försvinna, tro?

0

Peter, Linköping

5 sep 2008 kl. 22:53

Nej, men smakerna borde matcha fint.

Gör t.ex. en ljummen sallad på blodriska och lollo rosso, och stänk över en vinägrett på olivolja, vitlök och blodgrape.

Servera som förrätt. Det här måste jag testa genast, på med kängor, grip svampkorg, ut i skogen!

0

Kristina i Lund

5 sep 2008 kl. 23:02

Glöm inte pannlampan! =)

0

Sofia, Skåne

5 sep 2008 kl. 23:10

:))

Det låter onekligen läckert. Måste prova.

0

Alicia

5 sep 2008 kl. 23:12

En av mina favoriter!
Grattis, jag hittar inte dem!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone