Tack så mt för erhjälp.Maj -har du svampen bara i vanlig rumstemperatur?Hur lång tid tar det?
Jag har plockat alla mina på tallmoar.Måste vara ett riktigt KJ år.Synd bara att många är angripna.
Jag är också noga med att ta bort alla gångar.Italienarna skulle nog grina om de såg mitt svamprens.
Svar till Lenas fråga 19.18, 4/9. Jag torkar tunna skivor på tidningspapper i rumstemperatur. Viktigt att det är “bra svamp” som inte är för blöt från början. Skulle det råka lysa sol genom fönstret så blir det extra bra ... och så lite ventilation. Det tar ett par dagar och jag flyttar runt och vänder på svampen lite då och då. Sedan får de ligga till sig i ett öppet kärl några dagar till så att all fuktighet säkert har försvunnit. Det doftar gott! Jag gör likadant med annan svamp också.
Tallmo kan se ut så här; http://packat.svt.se/upload/imagegallery/57/57/798_4052.jpg
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.