Trodde att jag plockade svart trumpetsvamp för ett par år sen.
Torkade dem hela och förvarade dem i en tät glasburk. Burken “glömdes” bort och nu när den kom fram ser jag ju att mina trumpeter har tydliga åsar på undersidan, mao så är det grå kantarell. Dessa är tydligen väldigt ovanliga så nästa gång jag hittar dessa svampar så får dom leva ifred. Dessa kantareller är plockade strax utanför Ö-vik.
Jag hade nog varit mer försiktig om ev. förväxlingssvamp varit giftig eller oätlig men lite dåligt samvete har jag fått eftersom man helst inte ska plocka hem dem.
Någon som vet hur ovanliga dom är ?
Torkade grå kantarell
Fantastiskt! Inte nog med att grå kantarell är sällsynt, så långt norrut som Ö-vik tror jag inte att den har varit tänkbar ens!
Frågan är nu om det är den arten, eller en helt ny och okänd. Tycker att du ska skicka några torkade exemplar till ett herbarium, förslagsvis Fytoteket i Uppsala för att få dem dokumenterade, alternativt bestämda till något helt nytt(!) Försök att beskriva miljön för dem också.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.