0 530 visningar

11 svar

satellitbilder vid svampjakt

Sara, r-by

5 sep 2008 kl. 09:20

det där med satellitbilder verkar ju vara kalas för att hitta “rätt vegetation”, finns det någon sida etc. där man kan se hur olika naturtyper ser ut uppifrån?

0

Birgitta F

5 sep 2008 kl. 09:24

jag fick tipset eftersom jag rätt ofta “går åt fel håll” . Att studera en satellitbild innan man ger sig in i nya områden gör att man lättare kan identifiera om man drar iväg i fel riktning.
Hur skog ser ut uppifrån kan vara rätt knivigt , jag tog hjälp här i en annan tråd.
Hoppas att det är ok för micke oxo

0

Irene A

5 sep 2008 kl. 09:50

http://kartor.eniro.se

Välj flygbilder, klicka på kartan och zooma!

0

Irene A

5 sep 2008 kl. 10:08

Sara, du kanske menade nån sida där man kan lära sig tolka flygbilderna? Tar också gärna emot tips om det..

0

Jan A, Uppsala

5 sep 2008 kl. 10:32

Här, på maps.google.com finns också trevliga satellitbilder över viktiga delar av klotet; här Jumkilsån , kyrkan och en del svampmarker!
Der är bara att fortsätta leka med länken!

http://maps.google.com/maps?f=q&hl=sv&geocode=&q=uppsala&ie=UTF8&t=h&ll=59.944308,17.42569&spn=0.010102,0.032272&z=15&iwloc=addr&lci=lmc:panoramio

0

Sara, r-by

5 sep 2008 kl. 13:56

mmm, precis. Eftersom jag inte jobbar på FRA med satellitanalys hade det varit bra med ngn översikt över naturtyper från luften. Tänk vilket avgränsande sökade det kan bli om man redan under planeringen kan lägga in positionerna i gps:en och dra iväg. Hade varit kul!

0

Jan A, Uppsala

5 sep 2008 kl. 14:09

I länken till maps.google…. finns koordinaterna i länk"namnet”

0

Sara, r-by

5 sep 2008 kl. 14:19

mmm, det är bara den där lilla detaljen att tolka vad man ser jag är ute efter, visst, man kan ju utgå från att ngt mörkgrönt och tätt är granskog, lite mindre tätt med beige på marken skulle kunna vara en tallskog, björkar och andra lövträd är ju lite “bulliga”. Men, ändå..det hade varit kul om det fanns ngn som kikat på bilderna, åkt ut och verifierat och lagt ut på nätet någonstans. Dessutom måste det väl finnas inventeringar gjorda av länsstyrelser där man lagt in karteringarna med beskrivningar…frågan är bara hur man enkelt kommer åt dessa som privatperson, GIS-data är ju inte alla förunnat att kunna hantera i den egna PCn.

0

Tommy K

5 sep 2008 kl. 14:24

Jag måste nog säga att jag inte är alltför imponerad av satellitbildernas värde vid svampplockning. Då är nog ögon, näsa och sunt förnuft bättre…

0

sara

5 sep 2008 kl. 14:28

mmm, när man väl hittat lämpad terräng för sitt sök. Fast, det är klart, att bara ta sig till en skog och traska runt, det är fridfullt det…. :-)

0

Göran R

5 sep 2008 kl. 14:41

En bild från det område där jag brukar hitta mång olika svamparter. Det bergigt med mång sänkor och mycket orörd skog som får ligga och ruttna
Tänk om satellitbilden kunde visa detta.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone