jag fick tipset eftersom jag rätt ofta “går åt fel håll” . Att studera en satellitbild innan man ger sig in i nya områden gör att man lättare kan identifiera om man drar iväg i fel riktning.
Hur skog ser ut uppifrån kan vara rätt knivigt , jag tog hjälp här i en annan tråd.
Hoppas att det är ok för micke oxo
Här, på maps.google.com finns också trevliga satellitbilder över viktiga delar av klotet; här Jumkilsån , kyrkan och en del svampmarker!
Der är bara att fortsätta leka med länken!
mmm, precis. Eftersom jag inte jobbar på FRA med satellitanalys hade det varit bra med ngn översikt över naturtyper från luften. Tänk vilket avgränsande sökade det kan bli om man redan under planeringen kan lägga in positionerna i gps:en och dra iväg. Hade varit kul!
mmm, det är bara den där lilla detaljen att tolka vad man ser jag är ute efter, visst, man kan ju utgå från att ngt mörkgrönt och tätt är granskog, lite mindre tätt med beige på marken skulle kunna vara en tallskog, björkar och andra lövträd är ju lite “bulliga”. Men, ändå..det hade varit kul om det fanns ngn som kikat på bilderna, åkt ut och verifierat och lagt ut på nätet någonstans. Dessutom måste det väl finnas inventeringar gjorda av länsstyrelser där man lagt in karteringarna med beskrivningar…frågan är bara hur man enkelt kommer åt dessa som privatperson, GIS-data är ju inte alla förunnat att kunna hantera i den egna PCn.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.