0 623 visningar

18 svar

Vad har jag plockat?

Erik

5 sep 2008 kl. 13:37

Hej

Behöver lite hjälp med identifiering av ett en svamp. De är alla plockade i hagmark i Stockholmstrakten. På första bilden antar jag att det är två tegelsoppar, två kremlor (ek- och kantkremla?), och en björksopp. Kan detta stämma?

Men vad är det för rackare längs till vänster? Det är en sopp, men vilken sort? Har den bara spruckit upp eller brukar de se ut så där?

Sen undrar jag om ni kan hjälpa mig med svamparna längs till höger, de stora fjälliga. Är det små exemplar av stolt fjällskivling, eller något helt annat?

På bild 2 är det några (förhoppningsvis) riskor. Jag tänkte testa att lägga in dem på burk. Vill därför försäkra mig att det inte är några konstigheter med dem. De blöder starkt vit saft, men ser sinsemellan lite olika ut, tycker jag…

Tacksam för hjälp!

/En glad nybörjare

0

Maj-Len

5 sep 2008 kl. 13:39

Dom längst till höger är små Stolta Fjällskivlingar.

0

Kjell Rilbe

5 sep 2008 kl. 13:40

Jag, som inte är så erfaren, tycker de stora till höger ser ut som unga stolta fjällskivlingar, även om jag tycker de ser ovanligt bleka ut i färgen.

Riskor ska du nog vara lite försiktig med. Det finns väl ett antal av dem som är giftiga… Själv plockar jag bara blodriskor som ska blöda “morotssaft”. :-)

0

Peter, Linköping

5 sep 2008 kl. 13:43

Snygg svamp! Är det inte en falsk rutsopp? Den rödare kremlan tycker jag har rätt färg för en mandelkremla, kantkremlan brukar se tråkigare ut.

Var hittade du fjällskivlingarna, vilken typ av skog? Den ser inte ut att ha rodnat i skadan så det kan vara stolt fjällskivling.

Annars har du strävsoppar, och riskorna vågar jag mig knappt på, men möjligen skogsriska?

Jag är ingen * och spekulerar bara.

0

Jan A, Uppsala

5 sep 2008 kl. 13:57

Fjällskivlingarna är vattrade, stolta, och den översta kremlan ser ut som en kantkremla. Om så når hatthuden inte riktigt fram till kanten. Om jag minns rätt har den ett trevligt engelskt smeknamn; the smile!

0

Erik

5 sep 2008 kl. 14:02

Oj, det var snabba svar! :-)

Jag har skurit upp de som ni tror är stolt fjällskivling och det verkar stämma. Ihålig fot har de också.

Tänkte torka svampen, funkar det bra för fjällskivling och kremlor?

Alla svampar är plockade i öppen hagmark med ädellövträd och enstaka tallar och björkar. Har övergett skogen till förmån för dessa marker efter att jag upptäckte en stor mängd svart trumpetsvamp.

Riskorna ska jag förvälla och lägga in. Är det “risk"abelt (hehe) menar ni?

0

Erik

5 sep 2008 kl. 14:49

Kan man äta foten på fjällskivlingen? Den känns lite träig.

0

Kjell Rilbe

5 sep 2008 kl. 14:53

Det sägs att man kan torka den och mala till soppor osv. Jag har inte provat själv dock.

Torka ska gå bra.

Själv får jag ont i halsen av den. :-( Om det inte varit tillfälligheter de två-tre gångerna jag har provat.

0

Erik

5 sep 2008 kl. 23:03

Har rensat riskorna och lagt dem i blöt nu, för förvällning och insaltning imorgon. Jag är dock fortfarande rätt osäker på vilken sorts riska det rör sig om. De blöder ymnigt av vit saft, men saften har inte alls pepprig smak. Den smakar ingenting faktiskt. Det är väl knappast mandelriska? Finns ju så många olika riskor, men inga är väl direkt giftiga efter förvällning?

Bifogar en bild på hela riskskörden.

0

Erik

5 sep 2008 kl. 23:05

Vill tillägga att det var ovanligt lite insektsangrepp på dem för att vara riskor. Några (som jag ej plockade) var en smula angripna i stammen, men hattarna var helt fria från kryp.

0

Birgitta F

5 sep 2008 kl. 23:06

ser ut som pepparriska men jag är ingen *

0

Erik

5 sep 2008 kl. 23:11

Jo, men de smakar ju inte pepprigt.

Törs jag äta dem efter förvällning?

0

Boman

5 sep 2008 kl. 23:11

Stolt fjällskivlingknoppar är goda!
Blek skogsriska, möjligen. Lite svårt att se vilken färg de egentligen har. Sök på skogsriska får du se. Är det den är det en bra matsvamp, kokas ur i rejält med saltat vatten. Kan ligga i kallt vatten över natten på svalt ställe och dr aur, Byt isf vatten innan du kokar dem.
Strävsopparna kan man steka rakt av. Kremlan smakar du på, milda är bra matsvamp. Den rutiga prylen, är det en sopp?
Fin kniv förresten!

0

Birgitta F

5 sep 2008 kl. 23:14

invänta en * jag är alltför dålig på riskor,pepparriska är pepprig även efter avkokning.
I mitt tycke ingen matsvamp, men du kan ha något annat hos dig

0

Boman

5 sep 2008 kl. 23:16

googlade, hittade denna http://cartinafinland.fi/kuvapankki/sv/picture/14572/skogsriska+-+lactarius+trivialis.html
liknar din bild en hel del. Skogsriskan kan vara allt från ganska mörkt grålila till blekt gulbrunbeige. Slemmig hatt? Ihålig fot? Om så är det rätt.

0

Jan A, Uppsala

5 sep 2008 kl. 23:57

Men Birgitta då, titta i den simplaste svampbok, så hittar du iaf bra bild och beskrivning av pepparriska - eller fråga Lilla My, Tove Janssons alltså, som plocjade massor inför vintern…;))

0

Salasias ej heller

6 sep 2008 kl. 00:13

Pepparriska är det helt klart inte. De är små och bruna. Nyrakade skäggriskor kanske??

0

Boman

6 sep 2008 kl. 00:56

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone