0 453 visningar

14 svar

Testa dig själv 3

Irene

30 nov 2005 kl. 09:27

10 minusgrader och en dm snö. Dags att ställa undan svampkorgarna för den här gången. Tur att det finns svampböcker och massor av intressanta svampsidor på nätet att förkovra sig med.
Ni hängivna svampvänner som inte tänker släppa taget fast det blir vinter, ska få några bilder att fundera på.

Nu är det något svårare än de tidigare testerna, och jag ger inget facit den här gången - tänker bara meddela när svaren blir rätt eller fel, så gissa på bara!

0

Lena

30 nov 2005 kl. 10:24

Kan svamp nr. 7 vara en kejsarskivling månne?

0

Irene A

30 nov 2005 kl. 10:40

7. kejsarskivling
är rätt svar.

Har du hittat någon sådan själv? Det brukar finnas många andra ovanliga arter där den växer.

0

Joachim Krumlinde

30 nov 2005 kl. 11:47

1. Kan vara sydlig sotticka
2. Däjvulsopp eller falsk djävulssopp
3. Rutbläcksvamp (den enda jag är helt säker på)
4. Smörsopp eller citrongul slemskivling (med en parasit)
5. Troligen grön trattskivling (Clitocybe odora)

0

Irene A

30 nov 2005 kl. 12:13

1. inte sotticka
- porlagret är rosa

2. djävulssopp
är rätt svar

3. rutbläcksvamp
är rätt svar, en skåning ska självklart känna igen den

4. är ingen parasitangripen svamp
(möjligtvis några små grå mögelfläckar på den till höger)

5. grön trattskivling
är rätt svar

Återstår 1, 4, 6, 8…

0

Hans v. E.

30 nov 2005 kl. 12:53

1 liknar min bild på gränsticka, men är väl rosenticka då.
4: Gammal gyttrad röksvamp?
6: Tofsspindling med blåstick.
8: Smal svampklubba.

0

Hans v. E.

30 nov 2005 kl. 12:55

P.S. Vackraste bild jag hittills sett på rutbläck! D.S.

0

Irene A

30 nov 2005 kl. 14:12

1. rosenticka,
javisst, så enkelt var det
4. röksvamp är rätt,
men inte gyttrad. Exemplaren har de typiska färgerna, och växtplatsen är ett rikkärr i Jämtland

6. tofsspindling är rätt svar (unga exemplar brukar ha rätt mycket blått i sig, även skivorna och överdelen av foten)
8. smal svampklubba
är också rätt

Återstår bara nr 4.
(det här var tydligen alldeles för enkelt…)

0

Hans v. E.

30 nov 2005 kl. 14:48

Eftersom de inte får hål i toppen, ska det väl vara Bovista och växtlokalen tyder på paludosa, sumpäggsvamp! Kan jag min mykologi?

0

Joachim Krumlinde

30 nov 2005 kl. 15:44

OK. Jag är med på alla nu. Bovista paludosa förefaller också rätt - det finns en bild på nätet som liknar den mycket.

0

Irene A

30 nov 2005 kl. 23:14

Den återstående var mycket riktigt sumpäggsvamp.

Hmm… måste försöka göra en lite svårare testsamling. Det kommer en ny snart!

0

Elisabeth

30 nov 2005 kl. 23:31

Bra test! Är det egna bilder? Rutbläck jättefin bild tycker också jag.Tyvärr flera svampar som man inte sett i Umeå.
Elisabeth

0

Lena M

1 dec 2005 kl. 07:44

OJ, VAD SVÅRT, MEN DET VAR FINA BILDER.
EN TICKA AV NÅGOT SLAG VAR DET VÄL PÅ NR. 1.  lENA

0

Irene A

1 dec 2005 kl. 09:00

Det kanske kan vara intressant att veta var svamparna är hittade?

1. Rosentickan är från Umetrakten, betydligt vanligare i Norrland än längre söderut.

2. Djävulssoppen är förstås från Gotland.

3. Rutbläcksvampen är också från Gotland.

4. Om sumpäggsvampen nämnde jag att den var från Jämtland, men jag har hittat sådana norr om Hemavan också. Den är kalkkrävande.

5. Den gröna trattskivlingen växte i Medelpad, rätt så vanlig art.

6. Tofsspindlingen är från Vilhelminatrakten. Ganska vanlig art, särskilt i norr.

7. Kejsarskivlingen är från Dalarna.

8. Smal svampklubba är från Dalarna.

0

bo e

13 dec 2005 kl. 18:42

Svårt…
Djävulsoppen och svampklubban (fast jag skulle nog skrivit “klubbsvamp”, var de enda jag hade en aning om.
Kejsarskivlingen vill jag minnas ha sett här på forumet.
Äggsvampen skulle jag nog bara kallat “liten äggsvamp”. Tror mig ha smakat på “sump”-varianten men vet ej om det var den eller en vanlig äggsvamp…sumpsunkig var den i alla fall och gick inte med i matkorgen.
I övrigt har jag inte sett / hört om någon av dessa.
Fina bilder och lärorika test är det ändå!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone