0 336 visningar

13 svar

svart trumpet svamp

Eva

5 sep 2008 kl. 21:08

Har plockat dessa svampar idag, se bild
jag tror det är svart trumpetsvamp.
Någon som är säker på att det är det??

Osäker

0

Norma

5 sep 2008 kl. 21:10

Ja det är det!

0

Robban O-hamn

5 sep 2008 kl. 21:14

Ooooo ja det är det grattis.

0

Boman

5 sep 2008 kl. 22:45

Absolut Eva, den är svår att ta fel på. Och svår att se fast man står mitt i. Plockade en del idag.

0

kenneth

21 aug 2009 kl. 14:52

klockrent är det svart trumpet

0

Ola

21 aug 2009 kl. 14:53

Grattis.

Torka dessa och smula ner i såser, helt kanon.

Plockade själv dessa mums mums idag.

0

Lena M

21 aug 2009 kl. 15:11

Är det ett fota sedan förra hösten ?
Jo det är svart trumpet.

0

Lena M

MariaW

21 aug 2009 kl. 15:28

Denna tråd är inte dagsaktuell, trådstart 5 september 2008.

När tråden ändå är väckt kan jag passa på att fråga i vilken terräng dessa växer. Rödgula trumpeter har jag stött på ibland i utkanter på myrar men den svarta lyser med sin frånvaro.

0

Lena M

Lena M

21 aug 2009 kl. 15:39

Maria.
Helt rätt, det är dåligt med svart trumpet i Gästrikland tror jag, iaf. i mina trakter. Har haft tre små ställen men inga förra året och inte sett till några ännu. Vi får hoppas, annars kanske någon vänlig själ byter svarta mot rödgula.

0

Trumpetmarker

Peter, Linköping

21 aug 2009 kl. 15:54

Alla mina svarta trumpeter har jag hittat i beteshagar eller fd. beteshagar bland hassel och ek, i sluttningar åt väst eller sydväst.

Jag har aldrig hittat några i “rik granblandskog” där det påstås att de också kan trivas.

0

Trumpetmarker

Karin

22 aug 2009 kl. 08:46

Enda gången jag hittat svart trumpetsvamp i Uppsalatrakten växte den i en granskog.

0

Trumpetmarker

buffy

22 aug 2009 kl. 09:14

Jag har bara hittat i lövskog med inslag av hassel och/eller ek. De har vuxit bland fjorårslöv, oftast i branter el sluttningar.

0

Trumpetmarker

Tanja i Gagnef

22 aug 2009 kl. 09:53

Och jag har också hittat dem bara en gång, på en gammal mossig traktorväg i granskog. Vi har inte så mycket lövskog med hassel och ek här i Dalarna ;-) Jag ska snart ut och leta på samma ställe igen, hoppas det finns några där i år också!

0

Trumpetmarker

Fia A

22 aug 2009 kl. 12:03

“Mitt ställe” i Stockholmstrakten är under en stor gammal fallen tall, blandskog med mest tall och gran. Om man letar bland de gamla grenarna hittar man dem nästa varje år på samma ställe. De verkar dock flytta sig några meter nedåt i sluttningen varje år men håller sig under trädets beskydd.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone