0 577 visningar

17 svar

Skål/Murkla ?

Robban O-hamn

5 sep 2008 kl. 21:19

Från igår. Imorgon åker jag ut och lägger nät i stället. Alldeles för
torrt i skogen för tillfället.
Så på söndag blir det färsk fisk till middag vad vet jag inte än.

0

Irene A

5 sep 2008 kl. 21:34

Det kan vara stort haröra, Otidea onotica.

0

Robban O-hamn

5 sep 2008 kl. 21:40

Växer dom i olika miljöer?
Har tidigare hittat Haröra i barrskog. Detta ex är från tätt
Ek sly snår.?

0

Irene A

5 sep 2008 kl. 21:50

Haröron i barrskog utan rosa färg på insidan är andra arter. Det finns flera som inte går att skilja åt med säkerhet utan mikroskopering.

0

Robban O-hamn

5 sep 2008 kl. 21:58

Så dessa två då från barrskog?

0

Irene A

5 sep 2008 kl. 22:34

Jag kan som sagt inte avgöra vilka de är, bara konstatera att ingen av dem är stort haröra.
Bristen på bra litteratur gör många fynd omöjliga att sätta namn på, även om man skulle använda mikroskop.

0

Boman

5 sep 2008 kl. 22:36

Är det här haröra kanske?  Nu när en * ändå är på tråden.

0

Robban O-hamn

5 sep 2008 kl. 22:37

Det verkar ju inte helt enkelt det där med skålar. Men tack Irene för att du försöker.

0

Robban O-hamn

5 sep 2008 kl. 23:00

Verkar vara en del barr på din bild med Boman! Vad jag kan läsa mig till
så gillar den Ek och Hassel! Men
snygg bild.

0

Boman

5 sep 2008 kl. 23:49

Granskog, glänta. Japp, en del barr var det.
Det är barr här med, http://www.biopix.dk/Photo.asp?Language=sv&PhotoId=51451&Photo=Stort-har%F6ra-(Otidea-onotica)

0

Robban O-hamn

6 sep 2008 kl. 06:17

Japp det är det ju, tyligen inte lätt
med dessa svampar.

0

Hans v E

6 sep 2008 kl. 08:19

Din sista kanske kan vara gullöra, en sällsynt sak.

0

Boman

6 sep 2008 kl. 23:15

Hans E -Stjärnan! Vilken är det du menar? Den jag hittade finns i massor där och är så fin.

0

Jan A, Uppsala

7 sep 2008 kl. 08:06

Det där att en bild på stort haröra inte får uppvisa några granbarr är bara påhitt.
Jag umgås med en kalkhalvrik gammal trolsk granskog, betad iaf fram till kriget. Där finns partier med enstaka hasselbuskar, ekplantor och div. annat. Och den är mycket rik på stort haröra. Där finns också annat!
Visar en bild från 4/4 på stort haröra – en del fick åka in till Uppsala och berika Rymans utställning - liksom den på de sista bilderna som bodde c. 5 m ifrån de stora haröronen.

0

Hans v E

7 sep 2008 kl. 09:52

Ja menar Flavoscypha (Phlebophora) cantharella. Den ser luden ut! Och har en rent gulare färg än haröra.

0

Bomans gullöra

Hans v E

7 sep 2008 kl. 12:08

Jag menar alltså att Bomans fynd bör vara det vackra, sällsynta gullörat.

0

Bomans gullöra

Boman

7 sep 2008 kl. 12:56

Oj då. Ska gå förbi där någon dag för att kolla ev ludenhet. Vacker är den absolut! Borde den gå iväg till någon för artbestämning, om den är sällsynt?

0

Bomans gullöra

Hans v E

7 sep 2008 kl. 13:51

Ja, till mig t.ex. Adressen får du genom Micke K, micke@svampguiden.com.
Nu sticker jag till riksmuséet, ska leverera några sällsyntheter och se om man får lära sig nåt nytt.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone