0 2877 visningar

6 svar

Fjällig taggsvamp - vad göra med den?

Kjell Rilbe

5 sep 2008 kl. 22:17

Hittade ett fint exemplar av fjällig taggsvamp (ej motaggsvamp - den ser “rätt” ut och växte under gran).

Den var “fullvuxen”, runt 15-20 cm i diameter. Köttet lite grådaskigt.

Vad ska jag göra med den tycker ni?

Jag har inte provat den förut…

0

RasBohlin

5 sep 2008 kl. 22:18

Den bör stekas i MÄNGDER av fett!! =)

0

Kjell Rilbe

5 sep 2008 kl. 22:19

Det står i boken att den blir kärv och besk som gammal. Jag tror denna är rätt gammal.

Men det är väl bara att prova förmodar jag. :-)

Torka?

0

RasBohlin

5 sep 2008 kl. 22:22

Ja den ska väl ätas som ung..?

0

Boman

5 sep 2008 kl. 22:23

Jag äter den inte, inte ens om inget annat finns. Tycker inte om lukten eller smaken.
Om du ska äta så bör den kokas av i mycket vatten före tillagning för att lakas ur. Här är en äldre tråd om den. Recept på inläggning kan du säkert hitta på nätet.

0

Boman

5 sep 2008 kl. 22:25

äh, inte se på Tv samtidigt… glömde länken
http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=103139&view=open&fnr=1

0

Kjell Rilbe

5 sep 2008 kl. 22:28

Hmm… Känns som att jag kanske bara ska torka en liten del av den för att provsmaka vid tillfälle. Inte dags att börja laga mat och provsmaka nu missinassen…

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone