0 1024 visningar

11 svar

Testa dig själv 4

Irene A

1 dec 2005 kl. 10:20

Nio nya bilder: de flesta talar för sig själva, några kan behöva lite kompletterande upplysningar:

2. Ganska stor och kalkkrävande art, bitter smak

5. Växer på ved, gulnande

8. Hittad i fjällbjörkskog, mycket skarp, oföränderligt vit mjölksaft. Foten på det stora exemplaret har rikligt med bruna fläckar

9. Växer med ek

0

Joachim Krumlinde

1 dec 2005 kl. 13:06

Nr 4 kandelabersvamp
Nr 6 trollhand
Nr 7 papegojevaxing

Nr 3 är kanske Cortinarius alboviolaceus.

0

Hans v. E.

1 dec 2005 kl. 13:31

3 måste väl vara bibulus - violett alspindling. 2 är ju typisk bittermusseron - Leucopaxillus gentianeus(amarum).
Kan 1 vara en Omphalina - i detta fall en lav? 5:an var svårast - det kanske är något som inte är likt sej. 8-9 är väl Lactarius chrysorheus - gulmjölkig ekriska.

0

Joachim Krumlinde

1 dec 2005 kl. 14:07

2 bittermuseron, givetvis

3 tror mer på mitt förslag

9 säkert Lactarius chrysorrheus som Hans säger

8 bör vara Lactarius hysignus

0

Hans v. E.

1 dec 2005 kl. 16:27

Ska 5:an vara gullnavling menar du?
Lustigt, Joachim, jag skrev också chrysorrheus med två r först, men sen tittade jag i ekologiska katalogen!
Och det är klart, du har rätt, 8 är hysginus. Den är ju gulskivig och vitmjölkig.

0

Michael Krikorev

1 dec 2005 kl. 17:17

Kul!

Kunde inte låta bli att själv delta denna gång. Här kommer mina gissningar:

1. Tänkte först på en Phaeomarasmius men foten ser finluden ut så jag gissar på en vinterskivling (Flammulina velutipes).

2. Bittermusseron (Leucopaxillus gentianius)

3. Sidentråding (den violetta varieteten Inocybe geophylla var. lilacina)

4.Kandelabersvamp (Artomyces pyxidatus)

5. Vednavling (Omphalina xanthophylla)

6. Trollhand (Hypocreopsis lichenoides)

7. Papegojvaxing (Hygrocybe psittacina)

8. Gulskivig riska (Lactarius hysginus).

9. Gulmjölkig ekriska (Lactarius chrysorrheus)

0

Joachim Krumlinde

1 dec 2005 kl. 19:42

OK. Michaels svar är naturligtvis riktiga. Jag har dock svårt med vinterskivlingen. Lilatråding borde jag ha klarat.

0

Irene A

1 dec 2005 kl. 20:45

Härligt, Michael! Alla rätt, då kan din rad användas som facit :-)

Bra gjort att klara gulskivig riska bara på bilden (har aldrig tidigare sett den med så vacker zonering heller).

Jag återkommer med fler bildtester, men inte de närmaste dagarna. Vintern är ju lång…

0

Hans v. E.

3 dec 2005 kl. 00:24

Den första jag kom att tänka på när det gäller 1:an var just Flammula velutipes. Men substratet och lamellerna såg fel ut. 5:an är alltså gamla strombodes. Men håll med om att den inte är lik sig.

0

Irene A

3 dec 2005 kl. 17:58

Håller med om att substratet var otydligt till vinterskivlingen.
När det gäller vednavlingen (Gerronema strombodes), har jag inte så mycket erfarenhet av hur den brukar se ut. Har bara hittat den två gånger. Första gången var det ett enda litet, gammalt och blekgult exemplar. De på fotot är mitt andra fynd hittills, och de var yngre, och betydligt större - så jag vet inte om den är lik sig.

0

Bo E-son

9 dec 2005 kl. 19:39

Avancerat test…
Jag försöker i alla fall.
1.laxskivling
2.såpmusseron
3.violspindling
4.vit fingersvamp
5.sotvaxskivling, men den växer väl inte på ved eller…?
annars ingen aning
6.ingen aning….ser ut som nån kotte mer än svamp
7.gul och scharlakansröd vaxskivling…är det verkligen inte två olika arter?
8.nån skarp riska
9.ekriska då eller…?

0

Bo E-son

9 dec 2005 kl. 19:46

Med facit i handen har man ju inte måmga rätt.
Det var också många arter som jag aldrig hört talas om.

Tack i alla fall för ett spännande test!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone