Nio nya bilder: de flesta talar för sig själva, några kan behöva lite kompletterande upplysningar:
2. Ganska stor och kalkkrävande art, bitter smak
5. Växer på ved, gulnande
8. Hittad i fjällbjörkskog, mycket skarp, oföränderligt vit mjölksaft. Foten på det stora exemplaret har rikligt med bruna fläckar
9. Växer med ek
3 måste väl vara bibulus - violett alspindling. 2 är ju typisk bittermusseron - Leucopaxillus gentianeus(amarum).
Kan 1 vara en Omphalina - i detta fall en lav? 5:an var svårast - det kanske är något som inte är likt sej. 8-9 är väl Lactarius chrysorheus - gulmjölkig ekriska.
Kul!
Kunde inte låta bli att själv delta denna gång. Här kommer mina gissningar:
1. Tänkte först på en Phaeomarasmius men foten ser finluden ut så jag gissar på en vinterskivling (Flammulina velutipes).
2. Bittermusseron (Leucopaxillus gentianius)
3. Sidentråding (den violetta varieteten Inocybe geophylla var. lilacina)
4.Kandelabersvamp (Artomyces pyxidatus)
5. Vednavling (Omphalina xanthophylla)
6. Trollhand (Hypocreopsis lichenoides)
7. Papegojvaxing (Hygrocybe psittacina)
8. Gulskivig riska (Lactarius hysginus).
9. Gulmjölkig ekriska (Lactarius chrysorrheus)
Håller med om att substratet var otydligt till vinterskivlingen.
När det gäller vednavlingen (Gerronema strombodes), har jag inte så mycket erfarenhet av hur den brukar se ut. Har bara hittat den två gånger. Första gången var det ett enda litet, gammalt och blekgult exemplar. De på fotot är mitt andra fynd hittills, och de var yngre, och betydligt större - så jag vet inte om den är lik sig.
Avancerat test…
Jag försöker i alla fall.
1.laxskivling
2.såpmusseron
3.violspindling
4.vit fingersvamp
5.sotvaxskivling, men den växer väl inte på ved eller…?
annars ingen aning
6.ingen aning….ser ut som nån kotte mer än svamp
7.gul och scharlakansröd vaxskivling…är det verkligen inte två olika arter?
8.nån skarp riska
9.ekriska då eller…?
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.