0 696 visningar

12 svar

Blodriska?

David Spindelskivling

6 sep 2008 kl. 13:31

Hej!

Har inte så stor erfarenhet av svampar som inte är taggsvampar, karl-johan eller olika kantareller, men denna höst har åtminstone här gett upphov till väldigt mycket svamp, så jag vill försöka vidga mina vyer lite.

Därav begav jag mig ut som kortast för att försöka identifiera blodriskor.

Dessa luktar inte så speciellt, är lite våta/slemmiga på toppen av hatten, stammen är ihålig. Hatten är grön i mitten (’ärgig’, antar jag) och har ringar ut mot kanterna. Skivorna går nedåt och är skära/oranga. Pressar man lite skivor blir det nåt genomskinligt eller vagt orangt, men pressar man stammen kommer inte så mycket alls. Stammen är rätt spröd, alt. bräcklig.

Blodriska?

0

Annette L, norr om Sthlm

6 sep 2008 kl. 13:33

Ja, enligt vad jag kan se så är det blodriska. När du skär den skall det komma morotsfärgad saft :=)

0

Salaspindelskivlingen

6 sep 2008 kl. 14:14

Visst är det blodriska, en av våra godaste matsvampar som många går förbi. Tack och lov. Stek i smör och njut!

0

David Spindelskivling

6 sep 2008 kl. 15:22

Tack för era svar.
Då vet jag vad jag ska leta efter :)

Undrar en ytterligare sak bara: den såg lite underlig ut inuti (se bild). Är detta normalt eller tecken på insekter/larver? Såg visserligen bara nåt enstaka litet som rörde sig.

0

Tanja i Gagnef

6 sep 2008 kl. 15:27

Tyvärr är den redigt larväten, det är vanligt med larvangrepp i blodriskorna! Kolla om kanterna på hatten är fina, ibland kan man få “strimlor” av det yttersta som är oangripna. Svampen är så god (tycker jag) så det är värt besväret att karva lite :-)

0

Annette L, norr om Sthlm

6 sep 2008 kl. 16:12

jag använder ett litet Parisienne järn (sådan man använder till melonkulor exv) och drar det i stammen…bort med larverna ;=)

0

Helena Mandelriska

6 sep 2008 kl. 16:30

Absolut! Mycket god svamp, njut.

0

Salaspindelskivlingen

6 sep 2008 kl. 16:37

Om du inte är vegetarian så kan du skita i larverna. Det enda de har ätit är just blodriska! Den minimala animala substansen är väldigt proteinrik.

0

David Spindelskivling

6 sep 2008 kl. 17:51

Tack allihop för era svar :)

Salaspindelskivlingen: Tyvärr är jag det :p Men nu har jag nåt nytt att hålla utkik efter; ska bli intressant att proväta!

0

Boman

6 sep 2008 kl. 21:03

Yack! Inte skulle jag äta en så larvangripen svamp när det finns så gott om friska.

0

Peter, Linköping

6 sep 2008 kl. 22:29

Det är utan tvekan ett blodriskeår, åtminstone i mina trakter. Man ledsnar nästan lite på att skörda…det är ju jakten man vill åt!

0

Boman

6 sep 2008 kl. 22:49

Japp, har jagat ihop ca två liter nedkokta blodriskor. Många mackor blir det!

0

Birgitta F

7 sep 2008 kl. 09:52

Hittade denna alienerade klump.
Jag får en känsla av att den dels är angripen av någon snylting samt har fått stångats en del för att komma upp ur marken.

Växte tillsammans med granblodriskor

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone