Kul, fina bilder också!
Nu ska vi se:
1. Är nästan säker på tårticka
2. Borde vara silkesslidskivling
3. Det är någon av de giftiga champinjonerna, ser ut att vara liite småfjällig. Kan det vara pärlhönschampinjon?
4. Skivsopp!
5. Den var värre, drar till med en vild gissning - Lepista glaucocana
6. Skulle kunna vara svartöra
(och just nu har vi -17 ute)
Hej Irene
Alla rätt utom Nr 5 som inte är någon Lepista.
Bilden säger kanske inte så mycket men det är svårt att ge någon ledtråd utan att avslöja för mycket. Svampen har en mycket karakteristisk egenskap som inte är synlig på bilden.
Väntar ett slag med att avslöja den.
Svårt… nästan omöjligt att säkert säga vad nr. 5 är eftersom man ser så lite av svampen, men de svaga hyllerester som man med lite fantasi kan se på foten skulle kunna tyda på en flugsvamp. Den ljusgröna(?) hattfärgen får mig i första hand att tänka på bleka exemplar sv lömsk flugsvamp (Amanita phalloides), eller om färgen är mer gul (vilket är svårt att se) skulle det kunna vara vitgul flugsvamp (Amanita citrina).
Ojojoj!
Det här var “way beyond my level”!
Men intressant att följa alla diskussioner!
Och vilka härliga bilder!
Ovanstående gäller både Joachims och Irenes inlägg.
Av sammanlagt 23 svampbilder på de tre senaste “testerna” lyckades jag pricka in två(!) rätt…*suck*
De flesta hade jag inte ens hört talas om.
Men jag är ändå rätt nöjd, för även om jag inte fick in arterna klockrent, så lyckades jag iaf pricka en del släktnamn.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.