0 487 visningar

21 svar

Dagens skörd av trumpetsvamp

FG

6 sep 2008 kl. 18:03

Det här hittade vi på ca 4 timmar.

0

Annette L, norr om Sthlm

6 sep 2008 kl. 19:20

Underbart! Grattis ;=)

0

Robban O-hamn

6 sep 2008 kl. 19:36

Ja det är bland det värsta jag sett.
Så här långt!

0

Annette L, norr om Sthlm

6 sep 2008 kl. 19:42

verkar lovande i skogen i år, plockade de första i går. Förrförra året blev det en bit över 200 liter rensat, ALLA fick torkad svart trumpet i Julklapp ;=)släkt, grannar, fröknar, arbetskamrater, brevbäraren, ja alla ;=)

0

Peter, Linköping

6 sep 2008 kl. 19:47

...och jag som skulle ge en av mina armar för att hitta ett enda trumpetställe…

0

Annette L, norr om Sthlm

6 sep 2008 kl. 19:49

Du är välkommen hit, det är sista året för min skog, sen ska det blir 178 kåkar. Du får gärna plocka här.

0

Robban O-hamn

6 sep 2008 kl. 19:50

Jag och min fru var överlyckliga förra hösten när vi hittade kanske 2 liter ej totkad trumpet. Ja kanske ska erkänna att hon hittade den lite mest. Eller jag var ju med bara 30 meter bort, måste väll få räkna det till mig oxså?

0

Annette L, norr om Sthlm

6 sep 2008 kl. 19:52

Tänk, det är den enda svamp förutom kantareller som jag kan lura ut min Kalmarit att plocka ;=)och det är för att jag garanterar innan att det finns och att korgarna böir fulla på en timme…;=)

0

Peter, Linköping

6 sep 2008 kl. 19:54

Jag har scannat varje ek- och hasselbacke i trakten (och det finns många) men inte sett ett spår! Hjälp!!

0

Annette L, norr om Sthlm

6 sep 2008 kl. 19:58

Jag plockar mina i mossmark, granskog där det finns gammal storm/avverknings skog. Alltså murkna omkullvälta träd som är övervuxna…Har aldig hittat “där man ska” förutom på Djurgården i Sthlm

0

Robban O-hamn

6 sep 2008 kl. 20:39

Att du får ut kalmariten beror nog på att han är lite, lite ja lite mer smålänning än jag. Det är ju gratis i mängder.

0

Annette L, norr om Sthlm

6 sep 2008 kl. 20:47

Skratt, det är kanske anledningen…men han är ju född i Norrköping, så det är nog rent ointresse ;=)

0

FG

6 sep 2008 kl. 20:52

Vi beräknar att det är ca 200 liter trumpeter, det värsta är att vi ska ut i morgon och ta resten… Det finns mer, se bilder i morgon. Dessa har vi hittat i skogen.

0

Robban O-hamn

6 sep 2008 kl. 20:52

Nää då snålhet tillhör arvet. Det är något vi måste leva upp till.

0

Annette L, norr om Sthlm

6 sep 2008 kl. 20:55

FG, visst är det en härlig känsla när “det inte tar slut” utan bara är lustfyllt många ;=)

0

Annette L, norr om Sthlm

6 sep 2008 kl. 20:57

Undrar om jag kan lura ut maken bland myggen i morgon;=) nu vill jag ha massor av svart trumpet hemma ;=)

0

Robban O-hamn

6 sep 2008 kl. 21:10

Kan inte låta bli. Du vet svaret, säg att det är gratis..

0

Annette L, norr om Sthlm

6 sep 2008 kl. 21:12

Jag är född i Småland, dock väldigt norr ut i Hakarp, Huskvarna…så jag gillar oxå “gratis”...

0

FG

Sofia, Skåne

6 sep 2008 kl. 21:21

Var i Sverige finns du?

0

Robban O-hamn

6 sep 2008 kl. 21:40

ÅÅhå då e du ju lite mer snålänning
än jag.:)

0

Peter, Linköping

7 sep 2008 kl. 17:16

Till slut!

Idag hittade vi äntligen de svarta trumpeterna. En tidigare fredad ek- hasselbacke som jag klev in i pga en mystisk vibb.

Där växte de. Inte så att vi fyllde papperskassar, men en rejäl bottenskyla i min enorma korg blev det i alla fall (min mindre korg gick sönder av tyngden av blodriskor igår!).

0

Sofia, Skåne

7 sep 2008 kl. 20:55

Grattis, Peter! Visst är de fina. Det kanske kommer fler på samma ställe senare, det är ju fortfarande tidigt på säsongen :)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone