0 378 visningar

10 svar

Goliatmusseron?

Elisabeth i Södertälje

6 sep 2008 kl. 19:26

Är det här en Goliatmusseron? Vi hittade den längs en stig med vatten några meter nedanför. Den har en frän sötaktig lukt.

0

Johan

6 sep 2008 kl. 19:30

Ser onekligen ut som en goliatmusseron. Är den hittad i dina hemtrakter?

Lägg gärna in den under rapporter när du fått den bekräftad även av andra här. Kan vara kul för fler och se att goliatmusseron går att hitta även söder om Mälaren

0

Elisabeth, Södertälje

6 sep 2008 kl. 19:49

Den är hittad söder om Södertälje, efter området Pershagen.

0

Johan

6 sep 2008 kl. 20:05

Tack för informationen. Hoppas du får lite mer respons från andra här.

Jag bifogar en länk där du kan läsa mer om goliatmusseron under tiden.

http://www.goliatmusseron.blogspot.com/

0

Elsy ske-å

6 sep 2008 kl. 20:08

Jag är ingen expert men har plockat väldigt mycket goliatmusseron under åren och nog tycker jag att det ser ut som en sådan!
I fjol fanns det hur mycket som helst jag sålde till japan i år har jag hittat 10 stycken!
Grattis
//E

0

Elisabeth, Södertälje

6 sep 2008 kl. 20:36

Tack Johan och Elsy för era svar. Vi är riktiga amatörer i svampskogen, men efter dagens fynd har vi verkligen fått blodad tand.

0

Johan

7 sep 2008 kl. 08:37

Lyfter denna för att se om du får några fler synpunkter.

0

Johan

7 sep 2008 kl. 17:40

Elisabeth: Lägg gärna in ditt fynd bland rapporterna. Jättebra information för andra här på Guiden.

0

klas jaederfeldt

7 sep 2008 kl. 17:48

Elisabet det är en gammal lokal för svampen, finns fynd för flera år sedan inlämmnade på Rix.mus
Prova även området vid Järna gruvor, där kan du oxå hitta den

Föresten, är inte svampklubben något för dej, kvällsutflyckt parkeringen S.tälje stn måndag 18.00

0

Elin

7 sep 2008 kl. 18:37

Hejsan,
Ja, det ser helt klart ut som en Goliatmusseron, gratulerar! Smakar bäst friterad eller grillad. Kan hålla sig riktigt fräsch flera dagar i sval/kylskåp.
Räknas som sällsynt söder om Dalälven!

0

Tanja i Gagnef

7 sep 2008 kl. 18:40

Vad trevligt att någon svamp räknas som sällsynt SÖDER om Dalälven ;-) Annars brukar det vara en massa trevliga svampar som är sällsynta NORR om Dalälven! (Behöver jag tillägga att jag bor norr om älven..?) Grattis Elisabeth till Goliatmusseronen, vilket trevligt fynd!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone