0 1287 visningar

21 svar

Förgiftad av taggsvamp??

Inger

6 sep 2008 kl. 19:52

Är det någon som har en ide om vad som kan ha hänt, jag fick klara förgiftningssymptom efter att ha ätit en middag spetsad med alldeles nyplockad Karl Johan och blek taggsvamp?? Tycker inte att jag kan ha tagit fel på dessa.

0

Peter, Linköping

6 sep 2008 kl. 19:53

Var för symptom? Har du dem just nu?

0

Annette L, norr om Sthlm

6 sep 2008 kl. 19:54

Äk till sjukhuset om fu har blivit förgiftad.

0

Annette igen

6 sep 2008 kl. 19:54

du…inte fu

0

Peter, Linköping

6 sep 2008 kl. 19:55

Vad…inte var…

0

Inger

6 sep 2008 kl. 19:55

Började med klåda i halsen,illamående, som jag avfärdade som inbillning - nu diarré,frossa och lätta kramper, 4 dagen.

0

Annette igen

6 sep 2008 kl. 19:59

SJUKHUS nu!

0

Peter, Linköping

6 sep 2008 kl. 19:59

Om det nu var taggsvamp kan du möjligen blivit matförgiftad om du lagat till den dåligt, men det finns ingen giftig förväxlingssvamp.

Hur säker är du på att det var blek taggsvamp? Handen på hjärtat.

0

Annette L, norr om Sthlm

6 sep 2008 kl. 20:01

Ring åtminstone sjukvårdsupplysningen 08- 32 01 00

0

Inger

6 sep 2008 kl. 20:03

Finns det någon förväxlingssvamp, jag har letat och inte hittat någon. Den vita taggsvampen lär inte ska finnas i dalarna, har kollat stället igen, det är definitivt taggsvamp, tror mer på slarv i matlagningen….jag var sugen på färsk svamp och du anette, lasarettet ville inte ha in mej, avvakta sa de, och som peter säger, ingen dödlig svamp liknar taggsvampen.

0

Annette L, norr om Sthlm

6 sep 2008 kl. 20:06

Fast om du reagerar så kraftigt kan det både vara en kraftig matförgiftning eller allergi. Been there, done that…De kan inte neka dig vård. Ring upplysningen eller direkt till akuten, fyra dagar med så starka tecken skulle jag åka. Är matallergiker och med de tecken du har brukar jag få Betapred. Stackars dig!!!!

0

Gula

6 sep 2008 kl. 20:08

Tycker det verkar som allergi, med klåda i halsen….!!!

0

Peter, Linköping

6 sep 2008 kl. 20:09

En svamp som t.ex. bolmörtsskivlingen kan - om man är ovarsam och inte tittar under alla svampar - möjligen kunna slinka med. Och varför inte en vit flugsvamp?

“(4-) 8-24 timmar efter förtäring av amatoxinhaltig svamp inträder symptom såsom buksmärtor och vattentunn diarré.”

Kvinnan som dog för någon vecka sedan blev också nekad vård till en början. Jag säger inte detta för att skrämma upp dig, men better safe than sorry.

Om du inte har något annat för dig, åk till sjukhuset och ge dig inte förrän de tagit ett blodprov på dig så att de kan se att njurar eller lever inte tagit skada.

0

Inger

6 sep 2008 kl. 20:10

Tack för tipset Annette, en matallergisk reaktion skulle kunna stämma. har aldrig haft det men någon gång kan vara den första.

0

Annette L, norr om Sthlm

6 sep 2008 kl. 20:13

Snälla Inger, ÅK!!!

0

Peter, Linköping

6 sep 2008 kl. 20:14

En konstig allergisk reaktion som varat 4 dagar i så fall.

Ta inga risker!

0

Sofia, Skåne

6 sep 2008 kl. 20:16

Den svenska sjukvården är så katastrofal att den skickar hem alla. Det är deras sätt att öka tillgängligheten. Du måste stå på dig!

0

Annette L, norr om Sthlm

6 sep 2008 kl. 20:17

närå Peter, jag har haft symtom som har smygit fram…sen kulminerat efter flera dagar…exv mot krabba.

0

Inger

6 sep 2008 kl. 20:25

Tack för tanken gula, har inte haft en tanke på KJ, alla pratar ju bara gott om den.

0

Peter, Linköping

6 sep 2008 kl. 20:55

Inger, det må vara överkänslighet, men den har varat i 4 dagar. Ta inga risker.

0

Karl-Johan

Elisabeth J

6 sep 2008 kl. 21:27

Hej!
Du åt K-J med,den kan ha varit angripen av gulsnyltingen och det ger de symtomen du beskriver.
Jag har en bekant som sa att hon alltid blev dålig i magen när hon åt K-J,men ingen annan svamp.
Hur gör du då när du tillreder den,frågade jag!
Jag fräser fett i en kastrull och så får den fräsa lite och så stuvade hon,ja men du steker ju inte svampen sa jag.
Svamp är svårsmält,jag fick någon konstig reaktion på K-J förra gången det fanns så mycket 2004.
Om du inte mår bättre åk till sjukhuset igen!
Se till att dricka mycket,porla-vatten brukar vara bra för det bubblar. Krya på dig!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone