Är det någon som har en ide om vad som kan ha hänt, jag fick klara förgiftningssymptom efter att ha ätit en middag spetsad med alldeles nyplockad Karl Johan och blek taggsvamp?? Tycker inte att jag kan ha tagit fel på dessa.
Finns det någon förväxlingssvamp, jag har letat och inte hittat någon. Den vita taggsvampen lär inte ska finnas i dalarna, har kollat stället igen, det är definitivt taggsvamp, tror mer på slarv i matlagningen….jag var sugen på färsk svamp och du anette, lasarettet ville inte ha in mej, avvakta sa de, och som peter säger, ingen dödlig svamp liknar taggsvampen.
Fast om du reagerar så kraftigt kan det både vara en kraftig matförgiftning eller allergi. Been there, done that…De kan inte neka dig vård. Ring upplysningen eller direkt till akuten, fyra dagar med så starka tecken skulle jag åka. Är matallergiker och med de tecken du har brukar jag få Betapred. Stackars dig!!!!
En svamp som t.ex. bolmörtsskivlingen kan - om man är ovarsam och inte tittar under alla svampar - möjligen kunna slinka med. Och varför inte en vit flugsvamp?
“(4-) 8-24 timmar efter förtäring av amatoxinhaltig svamp inträder symptom såsom buksmärtor och vattentunn diarré.”
Kvinnan som dog för någon vecka sedan blev också nekad vård till en början. Jag säger inte detta för att skrämma upp dig, men better safe than sorry.
Om du inte har något annat för dig, åk till sjukhuset och ge dig inte förrän de tagit ett blodprov på dig så att de kan se att njurar eller lever inte tagit skada.
Hej!
Du åt K-J med,den kan ha varit angripen av gulsnyltingen och det ger de symtomen du beskriver.
Jag har en bekant som sa att hon alltid blev dålig i magen när hon åt K-J,men ingen annan svamp.
Hur gör du då när du tillreder den,frågade jag!
Jag fräser fett i en kastrull och så får den fräsa lite och så stuvade hon,ja men du steker ju inte svampen sa jag.
Svamp är svårsmält,jag fick någon konstig reaktion på K-J förra gången det fanns så mycket 2004.
Om du inte mår bättre åk till sjukhuset igen!
Se till att dricka mycket,porla-vatten brukar vara bra för det bubblar. Krya på dig!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.