0 1076 visningar

35 svar

Trattkantareller?

Mountainman

6 sep 2008 kl. 20:25

Hej.
Jag är 99% säker på att de till vänster på bilden, hur ligger det till med de till höger då? Tacksam för svar

0

Ann J / Åre

6 sep 2008 kl. 20:31

Du har hittat Rödgul trumpetsvamp. Är mycket god och går att använda på samma sätt som trattisar, tänker själv åka ut i morron o hitta fler.

0

Annette, L norr om Sthlm

6 sep 2008 kl. 20:32

Det är ärligt talat jättesvårt att se, speciellt efter veckans diskussion om navlingen? Irene…finns du på plats?

0

Robban O-hamn

6 sep 2008 kl. 20:47

Jag tvekar inte. Ingen av dom är den man varnar för vid trattis plock.
Toppig giftspindling kan jag inte se bland dina ex.

0

Boman

6 sep 2008 kl. 20:47

Mountainman, leta fram bilder på Rödgul trumpetsvamp och trattkantarell och jämför. Din bild är lite svår att avgöra ifrån men jag tror att du har båda där.

0

Mountainman

6 sep 2008 kl. 20:49

Tack för snabba svar..
Nej, jag är inte orolig för giftsvam, såpass mkt vet jag.
Bara nyfiken på om det är trattisar, trumpetisar (haha), eller nåt annat.

0

Annette L, norr om Sthlm

6 sep 2008 kl. 20:50

fast det är Peters favorit *skratt* “gullnavlingen” jag tänker på, vilken inte är giftig, men om man kollar tidigare inlägg enormt lik…

0

Annette L, norr om Sthlm

6 sep 2008 kl. 20:53

0

Sofia, Skåne

6 sep 2008 kl. 21:16

Svampen till höger i bild ser inte ut som gullnavling. Gullnavling har gula skivor. Jag tror också på rödgul trumpet. Den ska ju ha rynkor istället för åsar under hatten. Har den det Mountain Man?

Din bild är inte så skarp. Har du möjlighet att ta en bättre bild?

0

Susann

6 sep 2008 kl. 21:34

Jag kan inte längre plocka trattisar eftersom jag troligen har plockat gullnavling i massor under tio års tid. Jag ser ingen skillnad på dessa http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=106393&fnr=1&sok=&Start=350&Offset=50&30
http://svampguiden.com/forum/visa/108516

0

Mountainman

6 sep 2008 kl. 21:40

Här kommer en bättre bild. Hade ju varit kul om inte alla var gullnavlingar, så att kvällsmackan blir godare. =)

Tack för alla svar.

0

Bengt Sandh

6 sep 2008 kl. 21:41

Hej snälla Ann J/Åre!

Det är inte rödgul trumpetsvamp. Det är trattkantareller. Allihopa! Du får inte gå ut med sådan identifiering när du inte har kunskap nog. Det är sådana misstag som ibland leder till ödesdigra förväxlingar!

Du får gult kort av mig men ändå önskar jag dig en 3vlig helg Och du, läs på!

0

Birgitta F

6 sep 2008 kl. 22:02

.....välkommen tillbaka Bengt….....riskerar en avhyvling på Mountainmans tråd sopp

0

Bengt Sandh

6 sep 2008 kl. 22:19

Hej igen Birgitta!

Blir bara lite orolig när somliga inte klarar av att identifiera trattkantareller i tron att det är både gullnavling och rödgul trumpetsvamp. Gullnavling växer nästan alltid på gamla stubbar och rödgul trumpetsvamp har inte markerade åsar under hatten. Men framförallt: DOFTEN! Den rödgula doftar luktärter/blommigt/sötaktigt medan trattkantarellen doftar mer rått.

Det bästa är ändå för den osäkre att jämföra bilder i bra svampböcker, t.ex. “Trattsvamp och trumpetkantareller och hur man undviker dem i skog & mark”. Utgivare: Svampplockarnas Riskförbund. Författare: Karl-Johan Skog.

0

Bengt

Annette L, norr om Sthlm

6 sep 2008 kl. 22:28

Efter förra veckans diskussion, du var nog inte med i diskussionen då, så var väldigt många övertygade om att det var trattkantareller på bilderna (andra bilden i sekvensen) men det visade sig vara 1 (en) trattkantarell…

Jag anser mig kunna se skillnad, men är numera betydligt mer noga att “tänka gullnavling”...Jag ser inte med 100 % på Mountainmans bilder och kan varken dofta eller ta på dem, så jag är inte 100 säker…

0

Bengt

Bengt Sandh

6 sep 2008 kl. 22:37

Hej Annette!

Jag vill inte vara kaxig men jag har mycket stor erfarenhet av dessa svampar. Det ÄR trattkantareller och jag hoppas att ingen betvivlar detta faktum.

Besserwissern

0

Bengt

Annette L, norr om Sthlm

6 sep 2008 kl. 22:39

Jag var en Besserwisser, men la av förra veckan :=)& fler med mig! Du har säkert bra bilder på alla tre, kan inte du lägga ut dem tillsammans? (trumpet, tratt & navlingen)

0

Trattar o trumpeter

Tanja i Gagnef

6 sep 2008 kl. 22:41

Förstår någon nu varför jag tidigare idag la in ett inlägg med en bild av trattkantareller OCH rödgul trumpetsvamp eftersom jag fått frågor på skillnaden på dem..?

0

Montainman

Birgitta F

6 sep 2008 kl. 22:42

Ser bara trattkantareller

0

Boman

6 sep 2008 kl. 22:42

Där syns bara trattisar! God macka blir det;-)

0

Tanja

Annette L, norr om Sthlm

6 sep 2008 kl. 22:45

Dina jämförelsebilder var bra, men jag var ute efter fler navlingsbilder, för den i databasen är inget som jag av misstag plockar. Den tycker jag är väldigt olik trattkantareller & rödgul trumpet.

0

AnnaKarin Sundsvall

6 sep 2008 kl. 22:52

De till vänster skulle jag kalla trattkantarell och de till höger rödgul trumpetsvamp. De förvaras eller tillagas likadant. Grattis till upptäckten av en för dig ny svamp. Nu finns det fler för dig att plocka

0

Anette L

Tanja i Gagnef

6 sep 2008 kl. 22:52

Jag skulle också vilja se en sådan bild :-) Visserligen är jag säker på att jag ser skillnad på trattisar och gulnavlingar i verkligheten, men på bilderna i den tidigare tråden var de verkligen lika! Det finns kanske någon som har/kan fixa en sådan bild så jag o Anette o andra får se?!

0

Anette L

AnnaKarin Sundsvall

6 sep 2008 kl. 22:56

Ja bilden som ligger här i arkivet är inget jag skulle plocka heller

0

Bengt Sandh

6 sep 2008 kl. 22:58

Visst är det skillnad!

Bild 1 = trumpet. Bild 2 = tratt

0

Annette L, norr om Sthlm

6 sep 2008 kl. 23:01

;=)saknade din “navel” dock…fast det kanske man inte skall utmana dig med ;=)

0

Trattkantareller? (stvafle)

Klargörande?

6 sep 2008 kl. 23:23

Noterar att det är olika stavningar för svampen Gullnavling. Som jag misstänker skall det enbart vara Gullnavling och inget annat.

0

Trattkantarell

Boman

7 sep 2008 kl. 00:10

Tratt 1,2 och 3

0

Trattkantarell

AnnaKarin Sundsvall

7 sep 2008 kl. 13:53

på dessa bilder var de mer lik. Gullnavling och trattkantarell alltså. Men bara från ovansidan. Säg mig är roten ihålig?

0

Trattkantarell

Susann

7 sep 2008 kl. 14:28

Tack Boman jag är nu säker igen att jag set är trattisar jag plockat under all år. Har varit ute i min skog och tittat idag och känner mig lugn igen.

0

svea

8 sep 2008 kl. 11:39

Alla är trattisar!!

0

Trattkantarell

Boman

8 sep 2008 kl. 11:50

Trattkantarell har en ihålig fot men jag har sett ex där den vuxit ihop eller varit förvriden. De är olika som vi.
ta gärna några och närstudera dem nästa gång du är i skogen. Lukta, känn, titta på färg och struktur. Sedan kan du inte ta fel utan att reagera. Jag vänder på handen med svampen och tittar på undersidan, trots att jag plockat i massor med år. Passa dig också för annat som kan växa ihop med eller nära trattisarna.

0

Pia Ohlsén

12 sep 2008 kl. 19:34

Det är bara trattkantareller den rödgula trumpetsvampen är mera orange.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone