0 799 visningar

15 svar

Lämpliga/olämpliga soppar?

Mountainman

6 sep 2008 kl. 20:28

Är det någon som ser någon olämplig sopp på bilden?

Återigen väldigt tacksam för svar.
=)

0

ceegee

6 sep 2008 kl. 20:36

Ja, ett antal galsoppar. De är inte giftiga, men förstör smaken på stuvningen eller vad du nu tänkt laga av sopparna. Laga inte mat av soppar innan du lärt dig att känna igen gallsoppen. (De med ljusbrun hatt, lite rosaaktiga rör och “nätig” fot)

0

Boman

6 sep 2008 kl. 20:46

Aj aj, Gallsopp smakar och luktar spya. Så här ser den ut som gammal http://svampguiden.com/forum/visa/102461
Ser flera bland dina soppar!

0

Mountainman

6 sep 2008 kl. 21:02

tack för snabba svar.
Så förutom Gallsoppen (som skulle göra min kvällsmat härligt bitter) så är de övriga goda matsoppar? Finns det överhuvudtaget någon giftig sopp att ha i åtanke (plockar i gbg-området samt i hallan/småland idag)?  Om någon orkar så får ni hemskt gärna peka ut svamparna på bilden.

Återigen, stort tack!

/Mountainman

0

Var Försiktig

6 sep 2008 kl. 21:17

Märkligt sätt att förlita sig på svaren. Ta reda på från andra ställen också INNAN du tänker äta svampen. Oavsett om man är en svampkunnig person eller inte så kan vi alla ta fel. Att utgå från denna bild är inte ett säkert sätt att bestämma art. Var försiktig…

0

Mountainman

6 sep 2008 kl. 21:49

Självklart förlitar jag mig inte på icke-information, men jag har rätt bra koll på vad som är soppar och inte. Frågan var allmänt ställd (“om övriga var god matsoppar?”). Den enda giftsoppen är väl djävulssoppen?

0

Birgitta F

6 sep 2008 kl. 21:51

Kan iaf göra ett försök
sen måste du smaka på dom tveksamma

lite kryss….smaka rå spotta ut

0

Robban O-hamn

6 sep 2008 kl. 22:03

Snyggt gjort Birgitta F. Hur ?

0

Birgitta F

6 sep 2008 kl. 22:04

kryssen eller felaktig bedömning lol….....Robban

0

Annette L, norr om Sthlm

6 sep 2008 kl. 22:05

å den längst upp till höger ser snyltig ut på min skärm…

0

Robban O-hamn

6 sep 2008 kl. 22:05

Kunna kryssa på bilden.

0

Birgitta F

6 sep 2008 kl. 22:10

sparar bild , öppnar i redigeringsprogram , lägger dit kryss laddar upp igen
Robban

0

Birgitta F

6 sep 2008 kl. 22:15

kanske borde motivera mina kryss oxo
översta ser ut som gallsopp
den undre utan hatt känns inte rätt att äta
den strax till vänster känns som gallsopp
likaså med den mer till vänster
men jag kan ha fel

0

Robban O-hamn

6 sep 2008 kl. 22:19

Aha något min dotter måste lära mig.

0

Boman

6 sep 2008 kl. 22:59

Om du sorterar alla med mörk fot, kollar om de har rosaaktigt rörlager, om lukta(luktar det spya, släng!) smaka försiktigt, smakar illa, släng.Spara resten, vad de heter ser jag inte på din bild, behöver lukta, känna och smaka också.

Återstår de med ljus fot. ta bort de med mjuk, svampig fot = smittade med soppsnylting, inte nyttigt att äta. De som luktar gott och har gult/gulgrönt rörlager och inte är larvstungna spar du. Kasta alla lösa fötter om du inte vet vart de hör. Kolla alla lösa hattar, ser en med snylting + en gallsopp.
Borde vara klart. Ser inga giftiga soppar där men en del ka nsmaka illa eller värre ändå. Lycka till!
Och du, en bra svampbok är en billig livförsäkring. Alla är vi barn i början.

0

Mountainman

6 sep 2008 kl. 23:25

Som sagt, jag ser vad som är soppar och vad som är andra typer av svampar. Hade inte koll på gallsoppen (därav min fråga här på forumet). Jag slängde alla lösa hattar/rör då jag inte rikigt kunde dra 100% slutsats om de var gallsopp eller annan smakdålig sopp. Kvar blev fina bitar till 3 goda mackor :)

Tack för alla svar.
Det här forumet är guld!

Självklart plockar jag endast svampar som jag 100% vet är ofarliga. Inte för att verka duktig här (nu när jag skriver), utan för min egen skull. =)

På återseende.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone