0 254 visningar

4 svar

Kruskantarell & vad mer?

Maggan

6 sep 2008 kl. 23:21

Hej!

Hittade svamp som jag tror är kruskantarell. Tog med mig ett ex för att artbestämma.

Rödgul trumpetsvamp hittade jag också.

Vilken är den tredje?

Alla är på första bilden. De två andra bilderna är den okända svampen.

Två sista är den okända svampen. Konfirmera gärna de andra också!

0

Är det någon som vet...

Maggan

7 sep 2008 kl. 21:16

...vad det andra är? Jag skulle gissa på en trattis, men är osäker. Den är så mörk i hatten och lite “krus” i mitten av hatten. Någon som vet?

Bilden är ju inte den tydligaste…

0

Kruskantarell

Irene A

7 sep 2008 kl. 23:03

Inte tydliga bilder alls, men på den första bilden ser det ut att vara trattkantarell till vänster och kruskantarell till höger. Den i mitten och följande bilder vågar jag mig inte på.

0

Kruskantarell

Magnus

7 sep 2008 kl. 23:13

Borsten syns tydligt.
Skicka in bilder som är skarpa. Nu när “alla” har digitalkameror så är det ju bara att prova tills det blir skarpt. Vissa bara trycker av…Låt kameran fokusera (gärna på objektet) Ett tips för närbilder: använd macrofunktionen. Det brukar vara en liten blomma som symbol på kameran.

0

Bättre bilder

Maggan

8 sep 2008 kl. 21:19

Har hämtat min sambos kamera som ger lite större möjlighet med närbilder. Hoppas att detta gör det lite lättare att bestämma vilken svamp det är.

Färgskalan kan ni se på tidigare bilder bredvid de andra svamparna.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone