För att skapa lite aktivitet här på forumet så ställer jag en kort fråga.
Vilken svamp skulle du helst vilja finna respektive helst få provsmaka?
Personligen så skulle jag gärna vilja hitta rensopp och gärna vilja provsmaka vit tryffel.
Det var sannerligen en svår fråga…
En blomkålssvamp i bra storlek vill jag hitta och smaka. Hittade en i höst men den var så pass liten att efter diverse “hantering” blev det så lite kvar att den fick gå till dom sälla svampmarkerna. Rödgul och svart trumpetsvamp är också på önskelistan.
Troligtvis så är det dessa 3 som just nu ligger överst på önskelistan att “finna och smaka”.
Det var mycket man saknade denna torrhöst, men här tänkte jag mig att det gällde svampar som man aldrig smakat på.
Annars skulle jag gärna återfinna de svarta trumpeterna i mina trakter också.
Goliatmusseronen växer väl mest norröver så den lär nog förbli en dröm till dess jag möjligen kommer till en norrländsk tallhed.
Var ute igår och hittade min första blomkålssvamp i år - i Stabbyskogen runt knuten! Luthagens lilla promenadskog. Vem kunde ana att den skulle finnas där - förstås gammal, stor och bvissen - nu ska jag lurpassa nästa höst :)
Annars skulle jag gärna hittar en vårsvamp någongång - gärna toppmurklan, den skulle jag gärna vilja pröva att äta.
Ja, toppmurkla vore kul att hitta.
Vad gäller guldkremlan så finns den i databasen.
Den ser ju inte så speciell ut där tycker jag, men Irene vet säkert vad hon talar om.
Jag skulle inte veta om jag sett, plockat eller ätit den faktiskt.
Alla kremlor med mild smak och fria från larver platsar i min korg.
Ska i fortsättningen hålla utkik efter nån med extra gyllene färg så kanske jag också lär mig känna igen den.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.