0 340 visningar

34 svar

Drömsvamp?

Anders Lindgren

5 dec 2005 kl. 15:39

För att skapa lite aktivitet här på forumet så ställer jag en kort fråga.

Vilken svamp skulle du helst vilja finna respektive helst få provsmaka?

Personligen så skulle jag gärna vilja hitta rensopp och gärna vilja provsmaka vit tryffel.

0

Lena

5 dec 2005 kl. 19:20

Skulle gärna hitta blomkålssvamp och gärna smaka på den oxå :-)

0

Anitha i Umeå

5 dec 2005 kl. 21:55

Jag vill gärna hitta rödgul trumpetsvamp och svart trumpetsvamp, samt smaka på dem

0

Affe

5 dec 2005 kl. 23:27

Det var sannerligen en svår fråga…
En blomkålssvamp i bra storlek vill jag hitta och smaka. Hittade en i höst men den var så pass liten att efter diverse “hantering” blev det så lite kvar att den fick gå till dom sälla svampmarkerna. Rödgul och svart trumpetsvamp är också på önskelistan.
Troligtvis så är det dessa 3 som just nu ligger överst på önskelistan att “finna och smaka”.

0

/Anne-Marie

6 dec 2005 kl. 10:19

Anitha i Umeå
Du har mail ang. rödgul trumpetsvamp

0

Irene A

6 dec 2005 kl. 10:45

Jag har en ganska lång önskelista på svampar jag skulle vilja finna, men överst står nog pulverplugg, en art som inte hittats i Sverige sen 1941.

Någon längtan att provsmaka nya arter har jag inte, men att få lukta på en doftsopp skulle inte vara så dumt.

0

Ulrika

6 dec 2005 kl. 10:59

Att få hitta en perfekt stolt fjällskivling vore en dröm för mig.

Jag skulle gärna provsmaka taggsvamp, om den nu är värd att provsmaka?

0

Lena

6 dec 2005 kl. 15:51

Taggsvamp är jättegod. Så den är värd att provsmaka.

0

Birgitta

6 dec 2005 kl. 16:02

Blomkålsvamp, goliatmusseron och mandelriska

0

Evus

6 dec 2005 kl. 16:32

Stjärhovstryffel skulle vara roligt att hitta. Jag brukar gå i dom skogarna så man vet aldrig.
Fast den kanske inte växer på sommaren/hösten….

0

Evus

6 dec 2005 kl. 16:37

Jag stavade fel: Stjärnhovstryffel ska det naturligtvis vara.
Men det förstod ni säkert.

0

Susann

6 dec 2005 kl. 17:57

Svart trumpetsvamp och vit tryffel.

0

susann

6 dec 2005 kl. 17:59

Jag glömde mandelkremla.

0

BO E

7 dec 2005 kl. 18:14

STOLT FJÄLLSKIVLNG GOLIATMUSSERON

0

Lena M

8 dec 2005 kl. 07:29

Jag vill gärna finna en blomkålssvamp , eftersom många av er lovordar den. Lena

0

Eljen

8 dec 2005 kl. 23:58

Skulle så gärna vilja hitta och smaka på både goliatmusseron och stolt fjällskivling, vet inte ens om dom växer här i mina trakter i Bräcke omr i Jämtland

0

Erik Andersson

9 dec 2005 kl. 12:24

Lite toppmurklor skulle vara kul att hitta. Fjällig taggsvamp kunde vara kul att prova, vissa säger att den är oätbar andra att den går ner.

Någon som provat fjällig taggsvamp som matsvamp?

0

Bo Reyer

9 dec 2005 kl. 17:16

Utan minsta tvekan
- BLOMKÅLSSVAMP! Hittade ingen i år, men hoppas på nästa höst.

0

Bo E-son

9 dec 2005 kl. 18:07

Det var mycket man saknade denna torrhöst, men här tänkte jag mig att det gällde svampar som man aldrig smakat på.
Annars skulle jag gärna återfinna de svarta trumpeterna i mina trakter också.
Goliatmusseronen växer väl mest norröver så den lär nog förbli en dröm till dess jag möjligen kommer till en norrländsk tallhed.

0

Theresa WQ

9 dec 2005 kl. 19:22

Var ute igår och hittade min första blomkålssvamp i år - i Stabbyskogen runt knuten! Luthagens lilla promenadskog. Vem kunde ana att den skulle finnas där - förstås gammal, stor och bvissen - nu ska jag lurpassa nästa höst :)
Annars skulle jag gärna hittar en vårsvamp någongång - gärna toppmurklan, den skulle jag gärna vilja pröva att äta.

0

Anitha i Umeå

9 dec 2005 kl. 21:57

Många av Er har angett blomkålssvamp som en drömsvamp. Vill Ni tala om för mig hur den smakar. Har aldrig sett den i skogen eller smakat.
Tack på förhand.

0

Henrik S

9 dec 2005 kl. 22:56

Bo: Nog ska det väl gå bra att hitta goliatmusseron även i mellersta Sverige. Jag tycker att jag läste någonstans att Klas Jaederfeldt hittat uppåt sjuttio goliatmusseroner utanför Södertälje.

Fråga honom så kan du nog få tips

0

Fia A

10 dec 2005 kl. 02:15

Årets fynd blev min personliga upptäckt av (en) stolt fjällskivling. Godis :-D Vill GÄRNA hitta fler nästa år!! Någon som kan ge en prognos på förekomst under “normalår” i Stockholmstrakten?

0

Lena M

10 dec 2005 kl. 08:02

Fia !
Nu är vi ca 20 mil norr om Stockholm och här var det rikligt med Stolt fjällskivling i år. Växte i skogsbryn med gran och en, likaså mängder i grannens kompost. Så titta i gläntor! Men som med andra svampar, så är det olika år från år. Lena

0

anders hansson

11 dec 2005 kl. 10:33

Guldkremla skulle jag vilja hitta.Är det någon som har hittat den och var?

0

Irene A

11 dec 2005 kl. 11:00

Jag har sett den två gånger, i Medelpad och på Gotland.

0

anders hansson

11 dec 2005 kl. 12:46

Kul för dej då, smakade den bra.

0

Irene A

11 dec 2005 kl. 13:15

Inte vet jag hur guldkremlan smakar tillagad - har aldrig provat.

0

anders hansson

11 dec 2005 kl. 13:29

Åt du den rå?

0

Irene A

11 dec 2005 kl. 14:58

Jag har inte smakat på guldkremlan alls. Den är så lätt att känna igen ändå, så det behövs inte.

0

Fia

12 dec 2005 kl. 12:19

Tack Lena M, då vet jag :-)

0

Marita

12 dec 2005 kl. 20:32

Jag hittade ett ex på en ö utanför sundsvall hösten -04. Det är det vackraste jag någonsin sett. Som en sagosvamp.

0

Tobbe

13 dec 2005 kl. 15:40

Rund Toppmurkla. Många lovordar den som matsvamp och håller den bättre än den vanliga toppmurklan.

0

Cobran

13 dec 2005 kl. 18:23

Ja, toppmurkla vore kul att hitta.
Vad gäller guldkremlan så finns den i databasen.
Den ser ju inte så speciell ut där tycker jag, men Irene vet säkert vad hon talar om.
Jag skulle inte veta om jag sett, plockat eller ätit den faktiskt.
Alla kremlor med mild smak och fria från larver platsar i min korg.
Ska i fortsättningen hålla utkik efter nån med extra gyllene färg så kanske jag också lär mig känna igen den.

0

Göran

21 dec 2005 kl. 21:10

Mandelriska kunde ju vara trevligt att både få hitta och smaka

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone