0 554 visningar

20 svar

Vad är detta?

Annika

7 sep 2008 kl. 09:52

Sådana här växer det oxå i massor där jag går med hunden. Hittar inte vad det kan vara för svamp, växer nära björkar.

0

Maric, Arlanda

7 sep 2008 kl. 09:57

Du har hittat skäggriska.
En jättegod svamp efter avkokning.

0

Annika

7 sep 2008 kl. 10:01

Är du 100% säker? Vill gärna ha det bekräftat av fler då jag inte har en aning om vad det är. Något annat man kan förväxla den med?

0

Maric, Arlanda

7 sep 2008 kl. 10:04

100 % säker, ja det är jag.
Du har dock hittat lite äldre exemplar.
Kolla efter de yngre.

0

Annika

7 sep 2008 kl. 10:06

Finns många mindre oxå. Hur tillagar man dem? Tar man bort alla skivorna eller äter man dem med?

0

Maric, Arlanda

7 sep 2008 kl. 10:09

Du försöker ta bort “skägget”, sen kan du använda hela svampen.
De är sällan larvangripna.
Jag kokar av den i ca en kvart, sen saltinlägger jag den.
Äetr den sedan som “snacks” eller i finsk risksallad.

0

Tanja i Gagnef

7 sep 2008 kl. 10:12

Annika!
Den finska risksalladen kan verkligen rekommenderas! Det finns flera recept här på sidan i receptdatabasen. Lär dig också pepparriskan, de burkar finnas i mängder och används som skäggriskan.

0

Annika

7 sep 2008 kl. 10:13

Kokar du bara i vatten eller nåt mer? Hur saltinlägger man? Är den inte god att bara steka?

0

Boman

7 sep 2008 kl. 10:14

http://sienet.luontonetti.com/se/sivut/lactarius_torminosus.htm

där Annika har du bilder på fina riskor. de kan vara starkt rosa eller jättebleka, variationerna är många.  Möjligen kan man förväxla den med blek skäggriska som ser nästan likadan ut men är tunnare. Den är lika god. Eller blodriska men vänder du på dem ser du skillnaden. Skäggriskan är vit-gulvit under med vit saft, blodriskan morotsförgad. Hittar du riskor med saft som färgas röd när den torkar så ta inte dem. Inte heller några med vattenklar saft.

Man tar bort skägget i kanten och skär bort ev dåligt på svampen, kokar av dem i mycket vatten, ca 2gg mer än svampen i kastrullen. Jag kokar tills svampen sjunker, har sett recept på 2-20 minuters kokning. Kyl av i kallt vatten, krama ur vattnet, stek i medelvärme rätt länge, gärna med lok, lite salt och peppar. Mums!

0

Boman

7 sep 2008 kl. 10:15

..lök heter det

0

Boman - en fråga

Tanja i Gagnef

7 sep 2008 kl. 10:31

Hur gör du med torkade riskor? Jag har torkat pepparriskor och har tänkt prova att steka eller göra risksallad, men visst ska väl de också kokas av? Eller räcker torkningen för att få bort de skarpa ämnena?

0

Boman - en fråga

Boman

7 sep 2008 kl. 10:45

Har aldrig provat torka dem. Maric kanske har svaret. Ska bli intressant! Kul att fler än jag plockar dem. Nu iväg till naturhistoriska, svamputställning väntar.

0

Boman - en fråga

Maric, Arlanda

7 sep 2008 kl. 11:03

Och här satt jag och väntade på svar från Boman.
Har heller aldrig torkat riskor.

0

Boman - en fråga

Tanja i Gagnef

7 sep 2008 kl. 12:49

Jag gör ett nytt inlägg så kan vi kanske få svar :-)

0

Johanna

8 sep 2008 kl. 21:51

Maric, hur saltinlägger du dem? Recept?
Jag hittade jätte mycket skäggriska när jag var ute med hunden, de växer ca 50 meter från där jag bor, de såg jätte fina ut. Skulle vara kul att göra något av dem.
Använder man dem som annan svamp till såser och så?
MVH Johanna

0

Boman

8 sep 2008 kl. 22:08

Du tar 150gr grovsalt till 1 liter kokt svamp. varvar salt med svamp, stället svalt. Klart. Salta av genom kokning i 5 minuter eller låt ligga i kallt vatten över natten. Använd som vilken svamp som helst.

Du kan också använda dem utan saltning, koka dem bara, kasta vattnet, krama ut det mesta vattnet och använd till vad du vill, soppa, sås, stuvning, paj, pastej… till vad du vill.
Sorry, snodde Marics svar

0

Johanna

8 sep 2008 kl. 22:19

Ursäkta min tröghet, men man har alltså bara salt och svamp, inget vatten i så det blir som en lag?
Tusen tack för ditt svar!

0

Boman

8 sep 2008 kl. 22:38

Bara salt och svamp, svampen innehåller allt vatten som behövs. Det bildas saltlag i kärlet efter nån dag.
Det är ingen fara, just det här svamparna är jag född med;-)

0

Johanna

9 sep 2008 kl. 06:49

Okej, hur länge ska svampen ligga med saltet då?
MVH Johanna

0

Jan A, Uppsala

9 sep 2008 kl. 07:00

Tills du ska laga till (och äta) den så klart!
Googla t.ex. på “riskor+insaltning” och kolla också ffa http://www.nrm.se/forskningochsamlingar/vaxter/kryptogambotanik/virtuellautstallningar/manadenskryptogam/svampar/skarpariskor.1035.html

0

Boman

9 sep 2008 kl. 08:48

Saltningen är en konserveringsmetod, den tjänar inget annat syfte. Saltad svamp håller bra förvarad på svalt/kallt ställe.  Så om du vill äta den inom en snart framtid och har plats i frysen, släng in dem där istället. Annars använder du dem som vilken annan svamp som helst.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone