0 250 visningar

12 svar

Testa dig själv - igen

Tony

6 dec 2005 kl. 03:04

Nr 1, 2 och 4 växte samtliga i blandskog.
Nr 3 i granskog.
Övriga är plåtade på växtplatsen.
Kanske kan åtminstone någon av dem vara klurig?

0

Irene A

6 dec 2005 kl. 10:34

Oj, det här såg svårt ut, men det gör det bara mer spännande..

Mina förslag (några borde väl vara rätt i alla fall?):

1. Eldspindling (Cortinarius limonius)
2. Laxskivling av något slag
3. Jodoformkremla (Russula turci)
4. Rynkhätta (Mycena galericulata)
5. Lilafotstråding (Inocybe griseolilacina)
6. Dofttrattskivling (Clitocybe fragrans)
7. Elfenbensvaxing (Hygrophorus eburneus)
8. Sumpkremla (Russula aquosa)
9. Mörkringad flugsvamp (Amanita porphyria)
10. Doftspindling (Cortinarius subtortus)
11. Rutkremla (Russula virescens)

0

Tony

6 dec 2005 kl. 14:55

1.Eldspindling är rätt.
6. Dofttrattskivling är rätt.
8. Sumpkremla är rätt.
9. Mörkringad flugsvamp är rätt.
10. Doftspindling är rätt.

Jag inser att den taskiga kvalitén på bilderna gör det betydligt svårare, men en del går uppenbarligen att lösa ändå. :)

0

Joachim Krumlinde

6 dec 2005 kl. 15:51

Skulle nr 11 kunna vara violfotskremla?

0

Michael Krikorev

6 dec 2005 kl. 19:30

Ja, det här var svårt… 3:an skulle kunna vara Lactarius lacunarum (eller kanske sphagneti). 7:an kan vara gräddvaxing (Hygrophorus penarius). Tror också som Joachim att 11:an kan vara violfotskremla (Russula violeipes).

0

Tony

6 dec 2005 kl. 21:35

Joachim och Michael, ni har rätt om violfotskremla(väldigt bleka exemplar) på nr 11. Det är även rätt med dyriska nr2, och gräddvaxing nr7.

0

Irene A

6 dec 2005 kl. 23:26

Då ska vi se…
om 3 inte var jodoformkremla, har jag förstås den snarlika “ametistkremlan” (Russula amethystina) som förslag istället - och det slog mig att violtråding (Inocybe cincinnata) är en ganska variabel art, och kan se ut som nr 5.
Hättan måste jag fundera mer på...

0

Tony

6 dec 2005 kl. 23:46

Violtråding på nr 5 är rätt. :)

Hättan är extra svår eftersom detaljer försvann när pixlarna ökade, hatten är tydligt strimmig på orginalbilden. Samma gäller för kremlan som återstår.
Hur gör man bäst för att behålla acceptabel skärpa på en fil med flera samlade bilder under totalt 200kB?

0

Irene A

7 dec 2005 kl. 12:34

Är ingen expert på bildhantering, men hittills har jag erfarit att jpg-bilder genast blir “grusiga” om de sparas om mellan original och slutlig bild. På de första testerna gjorde jag misstaget att först ändra formatet på bilderna vid monteringen, och sedan minska storleken igen på hela montaget, och det blev inte alls bra.

Men 200 kB är förstås inte mycket, när det blir fördelat på 11 bilder.

Kremlan i granskog, med ordentligt gula skivor, strimmig kant, antagligen ganska bräcklig: strimkremla (Russula nauseosa)

Hättan verkar lite för blek för det, men kanske ändå kan vara rothätta (Mycena megaspora)?
Växtplats?

0

Tony

7 dec 2005 kl. 15:53

Rätt på båda Irene!
Strimkremla och rothätta.
Den sistnämnda växte i fuktig blandskog nära en å.

Du har nog rätt om .jpg-formatet, ska prova att ändra storlek i .tif-format nästa gång, och spara slutmontaget i .jpg.

0

Bo E-son

7 dec 2005 kl. 18:01

Inte så lätt…

Jag drar till med:
1.röbandad spindelskivling
2.frostskadad nejlikbroskskivling
3.liariska
4.långfotad nejlikbroskskivling
(eller driver du med oss i PhotoShop?)
5.åkerskivling
6.dofttrattskivling
7.vårmusseron
8.krusbärskremla
9.lömsk flugsvamp
10.annan brun spindelskivling
11.grönkemla

0

Bo E-son

7 dec 2005 kl. 18:08

Oj, det VAR svårt!

Fler arter som man inte ens hört talas om faktiskt!

Är det verkligen foten på nr 4 som syns, eller nåt annat som kmmit in i bilden på det viset? Pinne, grässtrå?
Det är ju svårt att veta storlek och proportioner på vissa bilder.
Kul test ialla fall

Tack!

0

Irene A

8 dec 2005 kl. 09:49

Tony, jag tror att dina bilder var så bra de kan bli med den upplösningen, och tvivlar på att byte av bildformat kan göra dem bättre.
Det var en intressant uppsättning arter, och de gick ju att lösa till slut :)

Kommer strax att posta ett nytt test med 9 svampar, men jag delar upp dem på 3 bilder à ca 160 kB.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone