0 348 visningar

8 svar

Använda torkade riskor?

Tanja i Gagnef

7 sep 2008 kl. 12:51

Hej!
Jag har torkat en hel del pepparriskor och undrar hur jag ska göra när jag ska använda dem? Räcker torkningen för att få bort de skarpa ämnen o jag kan blötlägga dem som annan torkad svamp? Eller ska de kokas av precis som färska riskor? Hoppas någon risktagare (fniss..) kan hjälpa mig!

0

Ludde

7 sep 2008 kl. 12:54

Varför inte köra dom i en mixer, och använda dom som krydda???
Detta gör jag med en del av trattisarna jag plockar, underbart till såser.

0

Boman

7 sep 2008 kl. 12:58

Låter smart men frågan kvarstår. Ska man laka ur dem trots torkning eller inte? Och i så fall blir det inte så bra svampmjöl, mer gröt.

0

Tanja i Gagnef

7 sep 2008 kl. 15:55

Har ingen nåt svar..? Jag har även varit in på några finska svampsidor och letat, men överallt står det bara om att färska pepparriskor (m.fl.) måste kokas av innan de tillagas. Ingenting om torkade riskor alltså. Hoppas fortfarande på svar från någon, annars får jag väl prova mig fram. Vill inte riskera (ha-ha-ha!) att göra en risksallad som smakar för skarpt!

0

Maric, Arlanda

7 sep 2008 kl. 16:06

Jag har faktiskt aldrig hört att någon torkar sina riskor.
Jag plockar, rensar, kokar och lägger in. That´s it!

0

Robert

7 sep 2008 kl. 16:09

satt just och funderade kring det faktiskt. Tycker man borde kunna dra in lite pepparriskor i chilin, för smakens skull.. för det är väl inte giftigt?

0

Kurt

7 sep 2008 kl. 16:32

Nej de är inte giftiga, det är bara en fråga om smak. Och man kan ju faktiskt både hälla bort blötläggningsvattnet och om det behövs göra ett avkok på de torkade blötlagda riskorna. Annars brukar man ju ofta salta in avkokta pepparriskor med grovsalt.

0

Tanja i Gagnef

7 sep 2008 kl. 16:52

Tack till er som svarat och det verkar som att jag får lov att experimentera lite ;-) Jag tycker det är så bra att torka svamp eftersom det tar liten plats och pepparriskorna gick alldeles utmärkt att torka. Har för mig att jag läst någonstans om det här med användning av torkade pepparriskor men när minnet nu är som det är… Jag får prova mig fram!

0

Maric, Arlanda

7 sep 2008 kl. 17:05

Lycka till Tanja.
Och berätta gärna hur det går och hur du gick tillväga. *nyfiken*

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone