0 522 visningar

9 svar

Mörkrädd

Boman

7 sep 2008 kl. 13:03

Var nyss till svamputställningen på Naturhistoriska Riksmuseet. Har sällan hört så mycket dumt sagt om svamp svamp på en gång som av publiken där. Jösses, hoppas ingen av dem plockar och äter svamp annat än från affären.
Alla är nybörjare nån gång men att inte skaffa sig minsta kunskap innan man uttalar sig tvärsäkert om sorter och ätbarhet/giftighet till andra skrämmer mig.
Svamparna och de kunniga som höll i det hela var bra. Tyvärr torkar svamp snabbt och ser inte riktigt rätt ut. Men jag har luktat på kokosriska;-) luktar ju inte direkt på varje liten riska i skogen som kan vara den.
Måste ut i skogen, det kliar i fingrarna och inte bara av myggbetten.

0

Erik

7 sep 2008 kl. 13:05

Har du några exempel på vad som sas? ;-)

0

Maric, Arlanda

7 sep 2008 kl. 13:17

Vad roligt att du skrev om utställningen, hade tänkt att fråga dig om den.
Mindre trist att läsa det du skrev.
Är man inte expert så ska man inte uttala sig.
Ibland när jag kollar här på forumet och tror mig veta vad det är för svamp som visas så säger jag inget om jag inte är 100 % säker.
Visst luktar kokosriskan gott? Som godiskola :-)
Lycka till i svamskogen.
Tror jag ska ta en rutt jag med.

0

Boman

7 sep 2008 kl. 18:01

Nu så, bra med svamp blev det, bla mandelriska som jag inte hittat i den skogen förr. Och svarta trumpeter som är bruna;-)

Jo, det var en dam av äldre modell(får akta mig, är där snart själv) som sa- lilla du, det är så enkelt så, alla bruna svampar är giftiga, alla som luktar gott kan man äta. Dam nr två- har sniglarna ätit kan man äta svampen, då är de inte giftiga.  Och annat i den stilen. Gammalt skrock som folk för vidare och andra tror på.

Jag mötte en trevlig hund i skogen men husse så klart. Husse plockade kantareller, den enda svamp han känner igen. Nu lärde han sig vit flugsvamp för det stod en stilig en alldeles vid stigen.

0

Boman

7 sep 2008 kl. 22:39

Påmindes just av ett inlägg, de sas också att gift i svamp försvinner när man kokar dem.Om man blir sjuk har man slarvat med kokningen. Av äldre dam i publiken, i entrehallen till en väninna/dotter.
Var kommer allt sånt ifrån?

0

Irene A

8 sep 2008 kl. 09:15

Boman, det där har jag också funderat över, och jag tycker faktiskt inte alls att det är konstigt!

Egentligen är det livsfarligt att utfärda generella regler för vissa svampgrupper, för folk lyssnar inte alltid med båda öronen (eller slarvläser något i tidningarna).

Exemplen att man kan äta KREMLOR eller SOPPAR om de är milda, kan med lätthet komma att gälla svampar i allmänhet.
När man betonar att vissa arter måste kokas av för att kunna ätas - samma sak där. Resultatet kan bli att gammalt skrock ersätts med nytt..

Det där att akta sig för alla bruna svampar, är en bra säkerhetsregel - bara den kompletteras med några fler, t.ex. alla vita svampar, alla med ring och strumpa, och alla murklor.

0

Peter, Linköping

8 sep 2008 kl. 09:24

Så alla slemsvampar kan man äta i alla fall? :)

“Folklig visdom” påminner ibland om den där sketchen i Lorry, där man talade om “Fnitler, han som var kung i Tyskland”, dvs. det finns möjligen nåt i det, men det är inte rätt, plus att man betraktas som en analfixerad tråkmåns om man påpekar något…

0

Boman

8 sep 2008 kl. 09:27

I gårdagen Expressen var det en sak om svamp. Helt galet illa skriven, inte undertecknad heller. Om jag inget vetat om svamp så hade jag inte blivit klokare.Har letat men hittar inte den nu.

0

Irene A

8 sep 2008 kl. 13:23

Jag har sett både bra och dåliga exempel på svampartiklar i kvällspressen, men grejen är att man absolut inte får överskatta läsarna och tro att alla läser HELA texten - och dessutom tillgodogöra sig den!

0

Sussie

8 sep 2008 kl. 14:45

Pratade med min farmor i förmiddags om svamp och hon trodde att alla svampar som smakar gott är ätliga! Hon hade missförstått vad jag hade sagt om det s.k. kremleprovet en gång för länge sedan. Även giftiga svampar kan smaka gott….. Där fick jag förklara för henne om vad som gäller. Tyvärr finns det nog många svampintresserade som tror samma sak som min farmor.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone