Där får du två olika svar om du frågar en svensk eller en finländare..! ;-) I Sverige anser vi väl att mandelriska och blodriskorna är ätliga som de är (finns säkert fler som jag inte kan) medans peppar-, skogs- och skäggriska är de som är ätliga efter avkokning. I Finland anser man att ALLA riskor i princip (utom Lakritsriskan) är ätliga… Trots mitt finska påbrå fegar jag ur och kör efter den svenska modellen. :-)
För er som inte kan finska - det här handlar om riskor, inget värre ;-) “Leena Torssonen mainitsi myös, että edellä mainittujen lisäksi on lukuisa joukko erilaisia pieniä rouskuja kuten sikurirousku, palsamirousku ja pikkurousku, joita voi kotikäytössä laittaa sekasieniin.” Palsamirouku = kokosriska. Alltså - i Finland anses ALLA riskor utom Lakrits- och möjligen svart riskan ätliga..!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.