Har surfat runt lite angående ätlig fingersvamp. Det verkar vara lite blandade besked. Är denna ok och isf är det gott med fingersvamp? Min modige sambo smakade på den och den smakar inte beskt, utan milt. Och om jag förstått det rätt så ska det vara ok då, eller?
Det är bara Druvfingersvampen som räknas till de ätliga fingersvamparna modell större numera. Den du har hittat är någon av de gula fingersvamparna och så här skriver Micke i databasen: “Gula fingersvampar betraktades förr som goda matsvampar. Idag vet man att det rör sig om flera arter som är svåra att skilja från varandra, och minst en av dem är svagt giftig.” Jag har ätit gula fingersvampar, men då den kan förväxlas med någon giftig och jag tyckte inte den var nåt speciellt så låter jag bli nuförtiden. :-)
Oj Janne, det var en mycket vacker bild! Du lyckades verkligen få fram nyanserna och skarphet.
Det syns tydligt att du arbetat som fotograf tidigare.
Nja, folk säger att dom gula är svåra att bedöma, det kan vara en svagt giftig som ger mag/tarm symptom (magsjuka antar jag).
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.