0 671 visningar

13 svar

Narrkantarell

gunhild i Kåddis

7 sep 2008 kl. 18:51

En riktigt präktig en för det är väl såna? Färgen var inte den rätta och den var väldigt kompakt.

0

Hanna

7 sep 2008 kl. 19:06

Ser mer ut som blek kantarell i mina ögon.

0

Maric, Arlanda

7 sep 2008 kl. 19:07

Den där vill jag få till Blek kantarell.
Men jag är inte expert så lyssna inte på mig.
Ska bli spännande att se svar.

0

Jan A, Uppsala

7 sep 2008 kl. 19:09

En väldigt blek narr, Gunhild!

0

Elin

7 sep 2008 kl. 19:11

Hej!
Jag skulle tro att det är en Blek Kantarell, Cantharellus pallens Pilat. Denna finns i södra och mellersta Sverige och står mkt nära den vanliga kantarellen, ev. är det bara en form av denna, men den är blekare, köttigare och uppträder tidigt. Ätlig som den vanliga. Pallens Pilat kan vara identisk med Cantharellus ferruginascens Orton, man är inte säker, den sistnämnda är inte registrerat funnen i Sverige.
Falsk kantarell är mera orange och med smal fot utan nedlöpande lameller.

0

Boman

7 sep 2008 kl. 19:15

Narr! kantarell under, se bild

0

"JEF"

7 sep 2008 kl. 19:29

Ser ut som en vanlig torr kantarell i mina ögon. Kanske det kan vara en blek kantarell…väntar med spänning på svar från en med*.

0

Elin

7 sep 2008 kl. 19:34

F´låt - ord föll bort: ...“utan så oregelbundet nedlöpande lameller”. (Som riktig kantarell har.)

0

gunhild i Kåddis

7 sep 2008 kl. 19:47

Det låter spännande! Synd att jag redan grävt ner den djupt i komposten. Det var Sabine i svampcirkeln som hittade den. Den växte i mossan på en berghäll med tallskog kanske nån enstaka björk. (strax utanför Umeå)Där fanns fler så hon ska tillbaka och kolla.

0

Irene A

7 sep 2008 kl. 22:40

Gunhild, det är narrkantarell, ovanligt blek, men ändå inte tillräckligt blek för att vara arten “blek narrkantarell”.

0

gunhild i Kåddis

7 sep 2008 kl. 23:22

Tack Irene!

0

Irene

Peter, Linköping

7 sep 2008 kl. 23:41

Är blekheten det enda som skiljer den bleka varianten från den normala åt?

0

blek narrkantarell

Irene A

8 sep 2008 kl. 08:42

Hygrophoropsis pallida, den helt gräddgula arten, skiljer sig från den andra med val av växtplats också. Jag har nästan bara hittat den på fuktiga och näringsrika betesvallar, och aldrig med någon ved i närheten.

0

blek narrkantarell

Kjell Rilbe

8 sep 2008 kl. 08:56

Jag tycker det verkar typiskt för narrkantarellen att lamellerna (skivorna) grenar sig i två gång på gång, och vid varje förgrening så minskar lamellhöjden. Syns på Gunhilds bild bäst nära hattkanten.

Så ser inte riktiga kantareller ut.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone