0 527 visningar

21 svar

Hur har ni firat svampens dag?

gunhild i Kåddis

7 sep 2008 kl. 19:30

Själv planterade jag denna bamsekalle på en stubbe vid infarten. Sen har vi haft matlagning och svampavsmakning på studiecirkeln. Jättegod var den vitlöksstuvade fårtickan och dom dillstuvade sillkremlorna var mumsiga. Vi hade också två risksallader (skäggriska och pepparriska).

0

Charina Halland

7 sep 2008 kl. 19:32

Plockade en korg kantareller som jag skickade med gubben hem till hans morsa.

0

Boman

7 sep 2008 kl. 19:32

Med besök på svamputställning på Naturhistoriska Riksmuseet)höll på att skriva risk..)  och med svampromenad. Resultat på bild här

skörd 7/9

0

Anna L, Sthlm

7 sep 2008 kl. 19:37

Med en smaskig köttgryta innehållande gårdagens svampskörd på svart trumpet, kantareller och trattisar, mmmmm…... (och så har jag drömt om svamp i natt)

0

Birgitta D

7 sep 2008 kl. 19:47

Med att haft en svamputställning i Skövde i anslutning till Svampkunskap 2. Ha det så kul på 3 an.

0

GretheF Skåne

7 sep 2008 kl. 19:52

I skogen på förmidagen hittade lite kantarell till födselsdagskalas på eftermidagen

0

Alf Pallin

7 sep 2008 kl. 21:01

Svamputflykt med 24 personer i Trönöskogarna, alla fick något i korgarna. I morgon blir det en utställning med svamparna vi hittade.

0

Haxson

7 sep 2008 kl. 21:25

Var det Svampens Dag idag? Det hade jag inte en aning om… Då känns det plötsligt lite kusligt att jag just idag bestämde mig för att (för första gången någonsin) äta en middag bestående av enbart svamp. En stuvning med huvudsakligen skäggriska, en hel del blodriska, en citronslemskivling, valda delar av en kremla (ingen aning om vilken) samt några småttiga rödgula taggsvampar. Men jag borde ha låtit bli oregano… Den tog över lite för mycket av smakbilden.

0

Boman

7 sep 2008 kl. 21:53

Haxson, testa dill nästa gång.

0

ThereseT

7 sep 2008 kl. 21:57

Visste inte heller att det var svampens dag… Hela dagen har dock varit svamp. Plockat svamp, resat svamp, tillagat svamp, ätit svamp!!!

0

Birgitta F

7 sep 2008 kl. 22:07

ätit potatisgratäng med knaperstekt rimskivling / skogschampinjon och en stuvning på blandsopp…sen tog jag lite bilder i morse , nr 2 fick jag inte bästa skärpan på.

nr 3 är på gång nu , lite för små ännu

0

Annette L, norr om Sthlm

7 sep 2008 kl. 22:21

Firade med att gå ut i skogen med vår treåriga dotter, hennes två jämnåriga kompisar och deras pappa. Lärde dem brunsopp, citrongul slemskivling, blodriska, svart trumpet, mandelkremla, smör -och grynsopp samt fårticka. Det var urkul! Korgarna fulla och mycket spring i benen…

0

Boman

7 sep 2008 kl. 22:32

Nu har jag firat färdigt. All svampen är omhändertagen, åt just en macka med stekt smörsopp+lök.
En bra dag i svampens tecken.

0

Affe Nv Skåne

7 sep 2008 kl. 22:35

Och jag har firat svampens dag med att jobba… Som vanligt på helgerna….

Går väl lika bra att fira den i efterskott hoppas jag :o)

0

Birgitta F

7 sep 2008 kl. 22:41

har någon nåt namnförslag på bild 1 och 2….
har dessutom varit på jobbet idag oxo Affe….stjäl som sagt timmar…7-9 svamp 9-18 jobb 18-19 svamp lol

0

Affe Nv Skåne

8 sep 2008 kl. 00:00

Då har du fått lite nytta av dagen. jobb mellan 9-22 för min del.

0

Monica A

8 sep 2008 kl. 00:04

Igår, lördag, var ett tappert Linköpingsgäng med ut på exkursion i ösregn för att plocka svamp till dagens utställning inne i ett köpcentrum. Många intresserade stannade till och frågade massor. Vi lagade också två svamprätter inne i ICA-butiken. Men det fick bli något extra ur deras sortiment, shiitake och ostronskivling!

0

Lena M

8 sep 2008 kl. 07:39

Jag vallade runt ett gäng Malmö-iter och S-holmare i mina hemskogar ( Gästrikland ) så de fick lite skogsluft och svamp.
Sotvaxingen hade kommit, bra med trattkantareller och lite rödgul trumpet, sen de övrigt förekommande arterna förståss.

0

Jan A, Uppsala

8 sep 2008 kl. 07:55

I lördags morse var jag ute och skulle plocka lite godbitar till utställningen i Uppsala. Det blev så mycket att armarna förlängdes avsevärt. Sen åkte vi in och lämnade skörden och besåg allt som andra hittat.
På Svampens Dag i går deltog vi i en mycket lyckad exkursion i perfekt väder. Den redovisas kort i “Kalkbarrskog i Norduppland”. En upplevelse!

0

Hans v E

8 sep 2008 kl. 10:45

Genom att leverera stybbskål, rotmurkla, vårtsporig svedjeskål och vitbrun vaxing till riksmuséets utställning och lärt mig och fotograferat persiljespindling på densamma.

0

Maria W

8 sep 2008 kl. 12:07

Genom att avlägga min första rapport nånsin till artportalen.

Och middag i svampens tecken så klart :)

0

Marianne

8 sep 2008 kl. 13:30

Varit på svamputställning i Karlstad och smakat på bl.a. bröd med blodriskor och inlagd fårticka. Fårtickan väldigt god. Ingen skogsdag, regnat mest hela dagen.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone