Vi var på ’Svampens Dag’ med om en mycket trevlig, välbesökt exkursion till det blivande reservatet Bolstan mellan Tierp och Västland. Det regnade på vägen dit men väl framme blev vädret perfekt, ljust men utan störande sol!
Ledarna Anders Dahlberg och Lars-Thure Nordin såg ibland ut så här i den härliga skogen:
Hej Jan A, Uppsala! Kan inte hjälpa dig med svamparna men har själv varit i dessa skogar för hundra år sedan närmare bestämt 1973 då jag och farsan gjorde utbyggnaden av Västlands kyrkogård. Tvättmöjligheterna var begränsade till Fyrisån eller tvättstället i likrummet så det blev oftast bad i ån och svampplockning i den nämnda skogen.
Kul JAS, men en geografilektion “nödvändig”!:;)) Om det var ån vid Västland du tvättade dig i så var det Tämnarån som rinner “norrut”. Fyrisån har annan kurs! Den del av Bolstan vi besökte, var i går URFATTIG på matsvamp, RIK på roligheter och t.o.m. för mig oätliga skönheter.
Måste tillbaka dit redan i höst.
Tack Irene, har kollat i Nordic där den finns som egen art och eftersom vi har en del vulpinus i Uppsalas närmaste omgivning så...
Den här var närmast vitgrå där den växte på kanske tre meter av lågan. Tog hem en, som efter övernattning “beigenat” en del, men absolut inte ser rävaktig ut.
Ok Jan, det var arrendatorn på brästbostället som påstod att det var Fyrisån och jag har inte kollat upp hans uppgifter men nu vet jag bättre å andra sidan var det lite synd för jag har ju alltid trott att jag hade badat i den omskrivna ån, letade till och med efter ubåten :)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.