0 948 visningar

7 svar

Skogsriska eller?

Micke M

7 sep 2008 kl. 21:02

Plockade rätt så mycket av denna svamp idag. Var säker på att det var Skogsriska, men kollade sedan i Nya Svampboken årgång 2002 och det lutar kanske mer åt Buktriska? Någon som vet? Tänkte göra en risksallad. Förresten, har Skogsriskan fått ett annat namn? Hittar den inte i databasen.

0

Erik

7 sep 2008 kl. 21:19

Ser ut som riskorna jag plockade häromdagen. Fick höra att det kunde vara blek skogsriska. Hur som helst gjorde jag risksallad på dem, som jag ätit med god aptit idag. Smakade mycket bra.

0

Erik

7 sep 2008 kl. 21:22

0

Maric, Arlanda

7 sep 2008 kl. 21:23

Menar du att alla riskor på bilden är skogsriska?

Mina skogsriskor är mer “blåa”, men utav bilden jag ser så ser det ut att vara soligt och svampen mera torr.

0

Boman

7 sep 2008 kl. 21:56

Skogsriskor kan variera mycket i färg, från mörka lilagråa till väldigt ljusa, nästan som sämsskinn. De är alltid slemmiga på hatten i fuktigt väder(blöt hatten för att testa). De har vit saft och ihålig fot. Buktriskan har ungefär samma färg men är torrare, foten är ihoptryckt och saknar)oftast)hålighet.
Kan du räkna ut vilka du hittat nu då? Inte så lätt av en bild bara.

0

Micke M

7 sep 2008 kl. 22:39

Tack för infon. Verkar ändå vara Buktriska som jag har plockat. Blötte hatten och den blev inte direkt slemmig, helt torr efter någon minut. De flesta exemplaren har ej ihålig fot. Hittade Pepparriskor också, får väl nöja mig med att ta rätt på dessa. För Buktriskan lämpar sig väl inte i en risksallad?

0

Boman

7 sep 2008 kl. 22:44

Om det är buktriska så bör detta stämma: http://web.comhem.se/~u13134371/lactarius/flexuosus.jpeg

Jag plockar inte den till mat.
Och inte pepparriskan heller annat än några få ex som går i blandsvampen som smaksättning.

0

Kurt

14 jul 2009 kl. 18:50

Av någon anledning så rekommenderas inte buktriska som insaltningssvamp i Sverige t ex “Nya svampboken”. Men i Finland äts den naturligtvis!

https://www-hotel1.it.helsinki.fi/~ekuva/virtuaalikasvio/plant.php?id=513&chlang=se

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone