Jag tror jag för tillfället snöat in mig på tickor..
Är detta korallticka?
En dubbelgångare i böckerna tycker jag är grenticka. Svårt att skilja på dom.
Växte i lövskog på marken. Ingen ek nära men det kan ju ligga nån gammal gren i backen.
Ingen speciell doft, mild smak.
På samma plats hittade jag mitt första svarta trumpetsvamp-ställe!! Jag blev själaglad. Lagt dom på tork.
Tack för svar!
Hade jag inte varit så ivrig och läst på ordentligt så hade jag fattat att det var grenticka.
Koralltickan har ju mer spatelformade hattar.
Klas, det känns som lite helgerån att börja gräva under dom…. Men jag är jättenyfiken!
Har du hittat någon grenticka i Sverige sen du skrev “Tickboken”?
Fint fynd! Även jag har hittat en grenticka - i en av Stockholms närförorter. Min svampbok säger att de bör skonas på grund av sin sällsynthet, men att de anses ätliga. Är mycket nyfiken på att plocka delar av den och smaka lite… Någon som testat, är grentickan god?
Mvh
Dag
Hej, såg att min tråd “hoppat fram”. Grattis till ditt fynd, visst är det kul att hitta ovanliga svampar!
Jag letar förgäves efter violett fingersvamp på vår udde
men den vill inte i år, trots envetet regnande hela augusti.Andra vaxingar och fingersvampar kommer men inte just den. Funnit den två år tidigare.
Min egen teori är att den är gynnad av bete. Och det har vi inte längre. (Haft inhysta betesdjur - ardenners och kvigor!)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.