0 1331 visningar

8 svar

Korallticka/Grenticka?

Ingrid

7 sep 2008 kl. 21:04

Jag tror jag för tillfället snöat in mig på tickor..
Är detta korallticka?
En dubbelgångare i böckerna tycker jag är grenticka. Svårt att skilja på dom.
Växte i lövskog på marken. Ingen ek nära men det kan ju ligga nån gammal gren i backen.
Ingen speciell doft, mild smak.

På samma plats hittade jag mitt första svarta trumpetsvamp-ställe!! Jag blev själaglad. Lagt dom på tork.

0

Jan A, Uppsala

7 sep 2008 kl. 23:03

Grenticka tycker jag.

0

Elisabeth J

7 sep 2008 kl. 23:29

Hej!
Vilka fynd du gör!
Jag har inte sett några av arterna men efter att ha läst så tror jag att det är Grenticka hattarna är runda och grunt navlade står det.

0

klas jaederfeldt

8 sep 2008 kl. 00:02

gräv under den å se om du kan hitta ett sclerotium enligt litteraturen kan ett sådant bli jättstort

0

Ingrid

8 sep 2008 kl. 09:04

Tack för svar!
Hade jag inte varit så ivrig och läst på ordentligt så hade jag fattat att det var grenticka.
Koralltickan har ju mer spatelformade hattar.
Klas, det känns som lite helgerån att börja gräva under dom…. Men jag är jättenyfiken!
Har du hittat någon grenticka i Sverige sen du skrev “Tickboken”?

0

Hans v E

8 sep 2008 kl. 10:33

Kul med grentickan (eller som den hette förr: hatticka). Den är ännu rarare än koralltickan.

0

ingrid

klas jaederfeldt

8 sep 2008 kl. 15:38

nej det har jag inte, dom håller sig borta från mej

0

ingrid

Dag

23 sep 2008 kl. 15:28

Fint fynd! Även jag har hittat en grenticka - i en av Stockholms närförorter. Min svampbok säger att de bör skonas på grund av sin sällsynthet, men att de anses ätliga. Är mycket nyfiken på att plocka delar av den och smaka lite… Någon som testat, är grentickan god?
Mvh
Dag

0

Dag

Ingrid

24 sep 2008 kl. 16:57

Hej, såg att min tråd “hoppat fram”. Grattis till ditt fynd, visst är det kul att hitta ovanliga svampar!

Jag letar förgäves efter violett fingersvamp på vår udde
men den vill inte i år, trots envetet regnande hela augusti.Andra vaxingar och fingersvampar kommer men inte just den. Funnit den två år tidigare.
Min egen teori är att den är gynnad av bete. Och det har vi inte längre. (Haft inhysta betesdjur - ardenners och kvigor!)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone