Hej Sylvia! Jag tror du menar öronmussling. Den saltar du och hårdsteker. Det blir enbaconsmak som är lik originalet. Den är lätt att torka och behöver inte ligga i blöt så länge. Det finns en del i skogarna där jag bor, Landvetter. En mycket trevlig svamp för en vegetarian som jag.
Jag tycker att stekta hattar av honungsskivling smakar som bacon. Den växer på rötter och stammar av många olika träd. Den (någon eller några av alla dess varianter) kan dessvärre orsaka allergiska besvär hos en del.
Förväxlingsrisken med andra, mer eller mindre giftiga svampar, är också överhängande. Nybörjare gör bäst i att låta bli alla svampar som växer på ved, även om det finns flera läckra arter bland dem.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.