0 338 visningar

12 svar

Bekräfta sort, tack

Boman

7 sep 2008 kl. 22:23

Vackert växande på en lutande björkstam, på berget. Letat men hittar inget som riktigt passar. Tänker inte äta den, plockade bara med kameran.

0

Boman

7 sep 2008 kl. 22:28

och så foten…

Fot och troligen en något äldre koloni

0

Annette L, norr om Sthlm

7 sep 2008 kl. 22:29

Är den inte väldigt lik “på döende asp” inlägg av ES nedan ?

0

Boman

7 sep 2008 kl. 22:35

Missade läsa det inlägget. Slående likhet. Luktade inte heller på den, men jag vet var den bor. Tyvärr en bra bit bort, det får bli en annan dag, när jag har gott om tid och ork.

0

Hans v E

7 sep 2008 kl. 22:44

Bekräfta vad? Du har ju inte givit något förslag.
Det är slemtofsing (Slemmig tofsskivling).

0

Boman

7 sep 2008 kl. 22:46

Ber om ursäkt. Tänkte först att det var en svaveltofsskivling, men det stämde ju inte med info jag hittade. Skrev på inlägget efterhand. Borde kollat rubriken och ändrat.

0

Tony S

7 sep 2008 kl. 22:48

Kanske slemmig tofsskivling.

0

Tony S

7 sep 2008 kl. 22:49

Hoppsan, såg inte att det var svarat redan.

0

Hans och tony

klas jaederfeldt

7 sep 2008 kl. 23:59

hur kan ni vara så säkra utan att ha luktat på den ?

0

klas

Irene A

8 sep 2008 kl. 08:01

Finns det tofsskivlingar med det utseendet som har någon speciell lukt?
Håller med Hans och Tony om slemmig tofsskivling, men gissar på den gulare formen på björk med mindre sporer: Pholiota limonella.

0

slemtofsing

Hans v E

8 sep 2008 kl. 10:41

Menar du att limonella är en form av aurivellus, Irene?

0

slemtofsing

Irene A

8 sep 2008 kl. 10:57

Jag vet inte om limonella ska räknas som en egen art eller en form av aurivella. Om man antar det senare, kan man i ju alla fall få kalla den slemmig tofsskivling.

0

slemtofsing

Hans v E

8 sep 2008 kl. 14:10

OK

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone