Hmmm….
Suillus collinitus - är den vanlig?
Och framförallt - är den ätlig?
Känns som om jag tämligen gladlynt skulle kunnat plocka med mig den i korgen och vara nöjd med min skörd av sandsopp.
Fast foten ser lite färggladare ut. Och röröppningarna verkar vara i grövsta laget. Kanske man skulle reagerat på att nå‘t var annorlunda om man såg den “live”, men jag börjar ändå fundera över vad jag har i mina burkar…
Nu har jag googlat lite och fick drygt 1100 träffar på Suillus collinitus, vilket genast sjönk till mellan 7 och 18 när man snävade in till sidor från Sverige/på svenska. (Varav en innehöll Irenes bild…)
Lokaler som nämndes var Gotland, Skåne och Hallands Väderö. Kollade även på stridvall.se och hittade inga rapporterade fynd Västra Götaland, så det känns allt som om det trots allt är sandsopp jag har i burkarna.
(Hittade den överhuvudtaget inte i någon av mina svampböcker.)
Och när man dessutom sett lite fler bilder så framträder skilnaderna mer och mer.
Fast det dök upp ytterligare ett bryderi: På något ställe benämndes den med det svenska namnet “ringlös smörsopp”, som jag kände igen nånstans ifrån. Till slut kom jag på det, och slog upp Cortins gamle klassiker och fann att det var så han kallade grynsoppen. Eller var det möjligen så att han kallade Suillus collinitus för Suillus granulatus?
Och där gick halva den kvällen, jag som tänkt vara så flitig med julstöket…
Suillus collinitus finns i Bo Nylén “Svampar i Norden och i Europa” och kallas där “mörk grynsopp”. Den skiljer sig från den vanliga grynsoppen främst på den röda fotbasen. Den är förvisso inte vanlig men jag har hittat den i Friseboda i Östra Skåne - sandig, strandnära tallskog .
Här kommer mina gissningar:
1: Bolmörtsskivling (Entoloma sinuatum)
2: Svart skålmurkla (Helvella corium)
3: Purpurskinn (Chondrostereum purpureum)
4: Bleknande björkkremla (Russula depallens)
5: Vedtrattskivling (Clitocybe lignatilis)
6: Ringlös smörsopp (Suillus collinitus)
7: Tallgråticka (Boletopsis grisea)
8: Rökpipsvamp (Urnula craterium)
9: Stoftkremling (Asterophora lycoperdoides)
Hej igen!
Det här ska vara de rätta svaren:
1: Bolmörtsskivling (Entoloma sinuatum)Färgerna och fläckarna på hatten är typiska, men den är annars en ganska anonym svamp som kan förväxlas med mycket annat..
2: Svart skålmurkla (Helvella corium)
3: Purpurskinn (Chondrostereum purpureum)
4: Spädkremla (Russula gracillima, kan likna krusbärskremla som är lite större och fastare, är ännu rödare på foten och växer i granskog)
5: Vedtrattskivling (Clitocybe lignatilis)
6: Mörk grynskivling, “Ringlös smörsopp” (Suillus collinitus)
7: Tallgråticka (Boletopsis grisea)
8: Vinterskål (Urnula hiemalis)
9: Stoftkremling (Asterophora lycoperdoides)
Kul att Joachim kände igen Suillus collinitus direkt, för det verkar vara en ganska missförstådd art (men den är i alla fall känd från Skåne sedan länge).
Det gällande svenska namnet kommer enligt det senaste budet från namnkommittén att bli mörk grynsopp.
Bengt Cortin kallade grynsoppen för “ringlös smörsopp”, så det namnet anses därmed förbrukat. Tyvärr - eftersom Olov Andersson kallade Suillus collinitus för ringlös smörsopp i Bon’s “Svampar”, den första boken på svenska (1987) som innehöll den arten.
Enligt mykologer från Estland (de är väl bekanta med arten från Ösel), saknar den inte helt matvärde, men är inte alls lika god som smörsopp.
Ja, nu när man sett svaren så får man väl vara glad att man i alla fall kunde känna igen soppen och nästan kremlan….funderade oxå på krusbärskremla faktiskt.
Musslingen var ju oxå en mussling.
Tack för testet…kanske träffar man på nån av de svåra ute i markerna och då kanske man tänker…den såg jag ju i testet!
Hans, jag håller med om att det finns en hel del förväxlingsmöjligheter, bl.a. med mjölrödling. Bolmörtsskivlingen kan också ha lite mjöldoft och vara nästan vit som ung (eller torr). Den blir större och växer i fetare jord - något som är svårt att se på bilden - men här borde de gulaktiga skivorna ändå kunna avslöja den.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.