0 2139 visningar

14 svar

Trattkantarell?

Robin

7 sep 2008 kl. 23:34

Hej,

har tyvärr ingen bild ännu, men har en fråga gällande lite svamp vi plockade idag.

Vi har plockat två liknande svampar, var av den ena är vad jag antar någon form av kantarell. Den har väldigt gul/orange fot och mörk hatt.

Den andra ser likadan ut i formen men är mer ljusbrun på foten såväl som hatten.

Någon som har ett förslag på vad det rör sig om?

0

Peter, Linköping

7 sep 2008 kl. 23:39

Var/hur/på vad växte de?

Att anta att det är kantareller låter lite vådligt, lägg gärna upp bilder.

Det finns två klassiska förväxlingssvampar till trattkantarell: rödgul trumpetsvamp som är minst lika god, och gullnavling som inte är en matsvamp.

Du hittar dem alla tre här på siten, gör en sökning. Lika?

0

Robin

7 sep 2008 kl. 23:47

Den som har gul/orange fot ser ut som rödguld trumpetsvamp nu när jag kollar databasen.

Den är jag säker på, men den andra ser väldigt lik ut i formen på foten, hatten och har räfflor på undersidan. Men färgen är blekare och jämn över hela svampen.

Har inga bilder tyvärr..

0

Peter, Linköping

7 sep 2008 kl. 23:48

0

Boman

7 sep 2008 kl. 23:49

Sök trådar med trattkantarell här på forumet, la in bilder här om dagen på just ljusa trattisar. de kan skifta väldigt i samma område till och med.

0

Robin

7 sep 2008 kl. 23:50

Tycker bilden på trattkantarellen är svår, men formen stämmer. Men bilden ser mer färgstark ut än de vi har.

Dom växte på samma ställe som de vanliga kantarellerna och de rödgula trumpetsvamparna.

Mossig blandskog och nära stigar.

0

Robin

7 sep 2008 kl. 23:51

Det är inte gullnavlingen i alla fall, ska söka efter bilder i forumet.

0

Robin

8 sep 2008 kl. 00:01

http://svampguiden.com/forum/visa/106558

Svampen längst till vänster i bild som växer ihop, så ser dom som vi plockade ut. Dom andra på bilden ser jag iaf en tydlig skillnad på.

0

Boman

8 sep 2008 kl. 00:07

Du har hittat den berömda Gullnavlingen som tyvärr inte är en matsvamp. Och två trattkantareller, de som växer ihop, där till vänster.

0

Boman

8 sep 2008 kl. 00:10

I den här tråden har du alla tre sorterna på bilder, att jämföra dina svampar med.http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=109077&fnr=1&sok=&Start=0&Offset=50&ipos=29

0

Robin

8 sep 2008 kl. 00:11

Bilden är inte tagen från mig, utan från en annan person på forumet.

De jag har hittat har alla sett ut som den som växer ihop på bilden. Samt ett helt gäng vanliga gula kantareller och rödgul trumpetsvamp som jag nu fick bekräftat.

Gullnavlingen som är på bilden är inte lika någon av de jag hittat, anledningen till att jag vart osäker är främst att alla trattkantareller jag hittade var rätt små och hade inte utvecklat någon direkt tratt, ¨såg mer ut som en rund jämn hatt med en grop i. Ett fåtal har ordentlig tratt, men de växte i parti och ser för övrigt likadana ut.

Finns det någon annan farlig/ej ätbar svamp som man kan förväxla med?

0

Boman

8 sep 2008 kl. 00:14

Sorry Robin, fattade fel, det var tydligen inte dina svampar på bilden, men gullnavling, det var det. Inte lätt det här;-) Hoppas du har nytta av bilderna i länken.

0

Robin

8 sep 2008 kl. 00:17

Ja, så länge det inte finns någon annat farligt att förväxla min svamp med så är det trattisar.

Känner du igen att foten kan vara väldigt lång i förhållande till hur utvecklad hatten/tratten är när de är små?

Mina är iaf exakt den som är till vänster på bilden jag hittade här i forumet. De växte till och med på samma sätt.

0

Boman

8 sep 2008 kl. 09:14

De kan se väldigt olika ut men kännetecknen finns alltid där. Så här ser ett av min ställen ut, rätt små ännu och blöta på bilden(som tyvärr är oskarp, slog med mygg, missade skärpan)

så kan de också se ut

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone