0 261 visningar

7 svar

Sillkremlor

Glenn

8 sep 2008 kl. 02:27

Många kännare brukar ju framhålla mandelriskan och sillkremlan som de bästa av de bästa så att säga. Vad gäller sillkremlan är det bara att hålla med.

Problemet är bara det att jag fan aldrig hittar dom. En enda sillkremla har jag hittat genom åren och ingen mandelriska. Skit. Jag vet inte hur många gånger jag plockat och brytit i kremlor och riskor för att försöka förnimma mig av den där karaktäristiska skaldjursdoften. Senast ett flertal tillfällen idag under en joggingtur. Men den kommer aldrig.

Jag bor i Göteborg, är de ovanliga i mina trakter? Letar jag på fel ställen? Hjälp.

För övrigt hittade jag tallblodriska under dagens joggingtur. Var lite småbökigt att få hem dem bara då jag inte hade något att bära i. Men det var det värt då den är favoriten bland de jag faktiskt hittar ibland. Så vill jag även slå ett slag för brokkremlan (inte helt säker på att det var den, men jag tror det). Den smakade i alla fall bacon. Ett tips till er vegetarianer i all välmening.

0

Boman

8 sep 2008 kl. 09:11

Tack för tipset. Fast veggisar brukar inte tycka om smaken av bacon så det var ju bra att du varnade, så jag vet att hålla mig borta från den.
Mandelkremlan är välan bland e vanligaste kremlorna, nog borde den finnas där andra sorter finns. Visst vet du att den kan ha olika färger?

0

Peter, Linköping

8 sep 2008 kl. 09:27

Det var väl mandelriskan han gilade? Mandelkremlan har jag själv bara hittat på svamputställningar.

Nu när jag hittat svart trumpetsvamp är det mandelkremlan som är min heliga (och onåbara) graal.

0

Boman

8 sep 2008 kl. 10:12

ja, visst var det så. Jag är visst inte vaken än;-) Nå, goda svampar båda två.Mandelriska hittade jag igår och mandelkremla är det gott om här ikring.

0

Boman

8 sep 2008 kl. 13:19

Hmm, jag hittade ju faktiskt mandelRISKA igår, karaktäristisk till utseende och så. Men den luktar inte skaldjur. Så du kanske har hittat den utan att märka det.
Har bara hittat den denna enda gång, och rätt mycket, här i mina trakter. Tidigare bekant med den från Strömsholms trakten.

i övre vänstra hörnet,  mandelriska

0

Peter, Linköping

8 sep 2008 kl. 14:05

Inte? Den jag fick äran att lukta på påminde om kvarglömda kräftskal…

0

Boman

8 sep 2008 kl. 16:44

Men mina svampar är fräscha, ju;-)

0

Tanja i Gagnef

8 sep 2008 kl. 17:05

Ja du Glenn, jag har samma problem.. vi kanske har fel på luktsinnet? ;-) Jag hittar svamp som knappast kan vara nåt annat än sillkremla, men inte 17 luktar de räkskal!!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone