0 18923 visningar

5 svar

Hållbarhet

Marianne Dacke

8 sep 2008 kl. 10:35

Hur länge kan väl torkad och torrt förvarad trattkantarell förvaras med bibehållen kvalitet?
  Marianne

0

Lars Richard

8 sep 2008 kl. 16:52

Hei !
Förre Sommaren Tillagade en Venn och Jag Trattkantarell som var plockade och Torkade Från året innan tjernobyl, altså 22 år gamla då. Jättegoda . Så lenge Du uppbevarar dom mörkt , torrt och i burk med lock kan Du ha dom hur länge som helst.
M.V.H.LarsR.

0

Maria W

8 sep 2008 kl. 16:55

Instämmer nog, har haft torkad svamp i vart fall 5 år som smakat bra.

Förvarar du det torkade rätt så håller den länge är min erfarenhet. Numer håller de dock sällan mer än till nästa säsong eftersom jag inte är ensam svampgourmet numer.

0

Boman

8 sep 2008 kl. 17:07

Kan nog hålla med, läste 4 år någonstans men vet andra torkade matvaror som håller långre än så. Inte för att våra svampar räcker så länge, det vi inte hinner äta upp sprids runt till vänner o bekanta.

0

Marianne

8 sep 2008 kl. 22:20

Tack, det låter bra och stämmer väl med vad jag trodde.Vissa år ger ju bättre skörd än andra…

0

Karin Hedén

9 sep 2008 kl. 00:11

Så länge den torkade svampen förvaras torrt och gärna mörkt så håller den obegränsad tid. Den kan förlora i doft och smak med tiden. Tättslutande glasburk tycker jag är bäst. (Plast är inte lika tätt som glas.) Jag har använt torkad svamp som haft mer än 20 år på nacken.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone