0 270 visningar

21 svar

Dagens fynd - Känner ni igen nån?

Maria W

8 sep 2008 kl. 14:50

Idag har jag varit ut på tur i ett nytt distrikt och snubblade över några färgglada historier bland annat.

Känner ni igen några av de jag inte känner till? Bland de jag känner igen i bildsviten finns violgubbe samt groteskt stora vårtiga röksvampar.

0

Maria W

8 sep 2008 kl. 14:51

Nästa tre

0

Jan A, Uppsala

8 sep 2008 kl. 15:11

1. Föränderlig tofsskivling/stubbskivling. YPPERLIG matsvamp!
2. Besk vaxskivling. “Skogsgrisen” fick jag höra den kallas i går!.
4. Nån spindling.
6. Ärggrön kragskivling.

Hämta ettan och smaka, stekt eller stuvad.

0

Maria W

8 sep 2008 kl. 15:34

Tack Jan A. Kanske man ska våga sig på ett smakprov av den föränderliga tofsskivlingen då.

Kanske någon har en gissning på spindlingen?

0

Jan A - Föränderlig tofsskivling

Tanja i Gagnef

8 sep 2008 kl. 15:38

Jag är så feg så jag har aldrig vågat plocka den, är rädd att jag ändå på nåt vis ska blanda ihop den med gifthättingen.. de är väldigt lika tycker jag.. Har du nåt jättebra särskiljningstips? Mer än att tofsskivlingen har tofsar på foten och githättingen saknar det?

0

Maria W

8 sep 2008 kl. 19:09

Tror ni det blir lättare att vårda violgubben på denna lokal, då den ligger vägg i vägg med hembygdsgårdens domäner? Jag har då dragit mitt strå till stacken och rapporterat även till hembygdsföreningen och inte bara artportalen :)

0

Jan A, Uppsala

8 sep 2008 kl. 19:22

Kolla vem som är mark-/skogsägare. Ibland/ofta bättre att INTE rapportera utan ist. samtala. Med en rapport blir lokalen offentlig och tillgänglig för ALLA och kanske utsatt för mer “besök” än markägaren önskar.
Det här är ruggigt svårt!

0

Jan A - Föränderlig tofsskivling

Jan A, Uppsala

8 sep 2008 kl. 19:26

För nåt år sen skrev jag en “essä” om dessa svampar. Ska kanske leta rätt på, fräscha upp och lägga ut den. Hinner inte just NU!

0

Maria W

8 sep 2008 kl. 20:03

Jan A, skogen är ju donerad redan…som skolskog, ytterligare ett syfte att bevara?

0

BirgittaD

8 sep 2008 kl. 20:17

Hur är du så säker på att det är föränderlig tofsskivling utan att ha kollatfoten Jan. I och för sig är det inte vanligt med giftspindlingar men vi hittade i Skövde i veckan och uppifrn går det inte att särskilja dom.

0

BirgittaD

8 sep 2008 kl. 20:23

4 Praktspindling.

0

MariaW

8 sep 2008 kl. 20:36

Ser ut att stämma bra BirgittaD efter googling om ytterligare växtsätt.

0

Birgitta D, Dagens fynd - Känner ni igen nån?

Jan A, Uppsala

8 sep 2008 kl. 22:24

Hur? Ja inte kollar jag foten så speciellt mycket. Det är helhetsbilden som gäller. Det som ser ut så där är föränderlig tofs. Har plockat såna i minst 65 år och tänker fortsätta i 10-15 till, minst!

0

Dagens fynd Maria W

Jan A, Uppsala

8 sep 2008 kl. 22:27

Är den donerad hänger det på villkoren, men förutsättningarna kan väl inte bli sämre av detta.

0

Elisabeth J

8 sep 2008 kl. 23:41

Hej!
Ett tips när du fotograferar är att inte ta bilderna rakt ovanifrån utan komma ner på marken så mycket som möjligt,och gärna vända på svampen!
Jag måste erkänna att jag kände inte igen violgubben!
Det har jag sett sedan 1980 i många skogar,men kanske det var för att bilden var tagen ovanifrån,svamparna blir helt platta då.
Spindelskivlingen har jag ett förslag till på och det ärrodnande spindelskivling Cortinarius cyanites.
Prova att skära den i mitten och se om du får en reaktion,det kan ta lite tid,den ska nämligen rodna och bli rödblå.

0

Maria W

Elisabeth J

13 sep 2008 kl. 21:05

Hej!
Menar du att det är violgubbe på bildomgång 2 nummer 2?
Violgubben är nämligen inte vitsporig och det lila är bara när den är ung?
Om du vet var stället är skulle det vara intressant om du vände på en av svamparna så man kunde se åsarna!

0

Elisabeth J

Maria W

14 sep 2008 kl. 09:35

Om detta inte är violgubbe så får jag nog kasta bort mina svampböcker.

0

Maria!

Elisabeth J

14 sep 2008 kl. 21:25

Hej igen!
Oj då så upprörd du blev det du visar bild på nu är violgubbe,men jag ifrågasatte bilden som var beskrivit i ovan inlägg från mig!

Ett tips när man fotar så man slipper att få reflexer från svamparna när man tar med blixt är att fota manuellt.
Är det för mörkt kan man ändra asa inställningen,eller ta med moln på inställningarna.
Nu menar inte jag på bilden som du visade sist!
Mvh

0

BirgittaD

14 sep 2008 kl. 21:36

Jan. Lessen om jag gjorde dig upprörd. Har också plockat föränderlig tofsskivling och kastat. Kanske på grund av att vi hittat så myckdert annat. Rimskivling och sotvaxingar står ju som spön i backen dessutom icke angripna.

0

Jan A, Uppsala

15 sep 2008 kl. 01:01

Varför skulle jag vara upprörd. Har inga problem med sånt. Apropå dina förväxlingssvampar så skulle jag göra “en pedagogisk bildserie” med båda arterna i onsdags. Gjorde den också men drabbades av regn och mörker (= dåliga bilder) i granskogen. Lägger väl ut bilderna iaf i egen tråd nån gång och gör bättre vid tjänligt väder och hygglig gubbkondition…
Däremot förstår jag att Maria W blir ledsen när Elisabeth inte accepterar hennes violgubbe. Hade jag vetat detta så hade jag tagit med också den i mitt första svar i tråden. Tyckte inte det behövdes eftersom Maria själv sagt “det”.

0

JanA

Elisabeth Jansson

15 sep 2008 kl. 01:11

Hej!
Detta är väl ett forum där saker måste få diskuteras utan att någon blir sur.
Jag kan bara inte få bilden att stämma och det är därför jag ifågasatte!
Har du också violgubbe i dina skogar?

0

Elisabeth

Jan A, Uppsala

15 sep 2008 kl. 01:54

Jag tror inte “någon” varit sur. Men om jag lägger ut nånting jag verkligen känner till så vill jag bli trodd, annars blir jag besviken. Och sporpulvret är, såvitt jag vet, ljust ljusgult vilket säkert ser vitt ut i blixtljus.
Och ja, kalkmarkerna i Roslagen s.lat. är snarast rika på violgubbe.
Hos mig väster om Uppsala missar man inte ofta violgubbe i någorlunda bra marker, utan den finns där den ska - om inte skogsbruket sabbar den. Dessutom har jag fina lokaler i Sörmland, runt Katrineholm.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone