Idag har jag varit ut på tur i ett nytt distrikt och snubblade över några färgglada historier bland annat.
Känner ni igen några av de jag inte känner till? Bland de jag känner igen i bildsviten finns violgubbe samt groteskt stora vårtiga röksvampar.
Jag är så feg så jag har aldrig vågat plocka den, är rädd att jag ändå på nåt vis ska blanda ihop den med gifthättingen.. de är väldigt lika tycker jag.. Har du nåt jättebra särskiljningstips? Mer än att tofsskivlingen har tofsar på foten och githättingen saknar det?
Hej!
Ett tips när du fotograferar är att inte ta bilderna rakt ovanifrån utan komma ner på marken så mycket som möjligt,och gärna vända på svampen!
Jag måste erkänna att jag kände inte igen violgubben!
Det har jag sett sedan 1980 i många skogar,men kanske det var för att bilden var tagen ovanifrån,svamparna blir helt platta då.
Spindelskivlingen har jag ett förslag till på och det ärrodnande spindelskivling Cortinarius cyanites.
Prova att skära den i mitten och se om du får en reaktion,det kan ta lite tid,den ska nämligen rodna och bli rödblå.
Hej igen!
Oj då så upprörd du blev det du visar bild på nu är violgubbe,men jag ifrågasatte bilden som var beskrivit i ovan inlägg från mig!
Ett tips när man fotar så man slipper att få reflexer från svamparna när man tar med blixt är att fota manuellt.
Är det för mörkt kan man ändra asa inställningen,eller ta med moln på inställningarna.
Nu menar inte jag på bilden som du visade sist!
Mvh
Jan. Lessen om jag gjorde dig upprörd. Har också plockat föränderlig tofsskivling och kastat. Kanske på grund av att vi hittat så myckdert annat. Rimskivling och sotvaxingar står ju som spön i backen dessutom icke angripna.
Varför skulle jag vara upprörd. Har inga problem med sånt. Apropå dina förväxlingssvampar så skulle jag göra “en pedagogisk bildserie” med båda arterna i onsdags. Gjorde den också men drabbades av regn och mörker (= dåliga bilder) i granskogen. Lägger väl ut bilderna iaf i egen tråd nån gång och gör bättre vid tjänligt väder och hygglig gubbkondition…
Däremot förstår jag att Maria W blir ledsen när Elisabeth inte accepterar hennes violgubbe. Hade jag vetat detta så hade jag tagit med också den i mitt första svar i tråden. Tyckte inte det behövdes eftersom Maria själv sagt “det”.
Jag tror inte “någon” varit sur. Men om jag lägger ut nånting jag verkligen känner till så vill jag bli trodd, annars blir jag besviken. Och sporpulvret är, såvitt jag vet, ljust ljusgult vilket säkert ser vitt ut i blixtljus.
Och ja, kalkmarkerna i Roslagen s.lat. är snarast rika på violgubbe.
Hos mig väster om Uppsala missar man inte ofta violgubbe i någorlunda bra marker, utan den finns där den ska - om inte skogsbruket sabbar den. Dessutom har jag fina lokaler i Sörmland, runt Katrineholm.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.