Ja, vad ska jag skriva? Svampmässigt en besvikelse.Inte en svamp syntes till i varken parker eller skogsdungar.Vi gick 1 mil genom lövskog, blandskog o hagar och hittade 1 (en) svamp se bild.1
I lördags i spöregn gick o liftade jag till skogen i Bro norr om visby, där i blandskog var det inte lika tomt. Hittade där en hanndfull granriska, två halvruttna bruna spindlingar, några bolmörtskivlingar(tror)en liten hätta och några vita små skivlingar (bild). Gottlänningarna klagade över den torra sommaren o välkomnade helgens regn.Kanske jag åkte åt fel håll o letade, men pratade med några ortsbor o de hänvisade till Bro.
Förutom detta hade vi en underbar fredag med badväder vid havet.Jag plockade fossiler o vackra stenar. Bilder kommer när svampruset lagt sig lite här på forumet.
Bild 1 Lukt o smak mild påminde lite om fårtickla.Lite seg o hård svamp. Hatten losade inte lätt från foten, ändrade inte färg.Lite mörka tofsar på den ca 6cm breda hatten. En sopp med tickkänsla skulle jag kalla den.
Bild 2 Luktade bara skog jord o mossa, mild smak o lite slemmig. Spröd fot.
Den vita har jag slarvat bort.
Tack Irene, den var kanske inte så mycket bättre.Den hör vad jag förstår inte till de vanligaste arterna. Ska den rapporteras undet ovanliga svampar?
Hör det till att man inte hittar något mer runt Visby den här tiden på året? Jag blev verkligen besviken.
Så blev det med den bildvisningen :(
Grå lärksopp kan inte vara vanlig med tanke på att så få tycks känna igen den. Att jag inte hittar den, trodde jag berodde på att den har en sydlig utbredning.
Mitt enda fynd gjordes på Gotland, nedanför Galgberget för många år sen..
Svamptillgången är normalt inte så bra på Gotland den här tiden, men jag har följt SMHI:s radar och Räddningsverkets brandriskprognoser och tyckt att det borde ha kommit tillräckligt med regn. En liten boom med soppar och stolt fjällskivling hade dom väl ännu tidigare. Statistiskt är omkring 20:e september ett bra datum, men man vet aldrig så noga med Gotland.
Nu har jag läst alla inlägg på din tråd Från Gotland
Vad spännande att hitta nya sorter.
Man hinner inte riktigt med att läsa alla inlägg så här i högsäsongen. Man vill ju helst tillbringa så många timmar som möjligt i skogen och sen måste man ju ta reda på.....oxå. Sen somnar man ganska ovaggad…:)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.