0 742 visningar

17 svar

Vit flugsvamp?

NadaL, Umeå

8 sep 2008 kl. 17:38

Kan det här vara vit flugsvamp vi hittade?
Växer i mossan i granskog.Lukt något kvalmig,ville ej smaka den.:)

0

Boman

8 sep 2008 kl. 17:43

Tur, man ska inte ens röra vid den. Ja, du har hittat en sådan. Vacker men dödlig.

0

Hans v E

8 sep 2008 kl. 17:43

Typisk vit flugsvamp, ja.

0

Tanja i Gagnef

8 sep 2008 kl. 17:45

Verkligen bra tänkt att inte smaka på den..! Visst är det en vit flugsvamp, och jag håller med Boman, den är verkligen vacker. Men ack så bedräglig! En riktigt farlig skönhet!

0

gunhild

8 sep 2008 kl. 17:48

Joo du Nada det finns många av dem i år hoppas ingen gör misstaget att äta dem.

0

NadaL, Umeå

8 sep 2008 kl. 17:57

Tack Hans,det var första vit flugsvamp vi hittat här uppe,fast vi har sett många i Bosnien.

0

Nyfiken gul

8 sep 2008 kl. 18:22

en fråga? Räcker det med att man har skurit med kniven i den vita flugsvampen och sedan skär i en ätlig svamp som anrättas för att bli förgiftad?

0

Hans Myhre

8 sep 2008 kl. 18:27

Nei.

0

Boman

8 sep 2008 kl. 18:31

Bra att du svarare snabbt Hans. Jag trodde inte det heller men du är en *
Fingrar hamnar lätt i mun och ögon, där vill jag inte ha gift.

0

sara

8 sep 2008 kl. 18:44

är i behov av vit och lömsk flugsvamp för en studie av dess gifter undrar om du NadaL kan hjälpa oss

0

Brenko

8 sep 2008 kl. 18:56

Jag såg 3, eller om det var 4, på ett ställe igår. Aldrig sett innan. Bröt sönder och luktade. KOMMER JAG ATT DÖ NU? BUÄÄÄÄÄÄ. :)

0

NadaL, Umeå

8 sep 2008 kl. 19:00

Hej sara,

Hoppas att jag kan hjälpa er.Du kan skriva till mig på min e-mail adress:
zlipovac45@hotmail.com

0

Boman

8 sep 2008 kl. 19:12

Åt du inget lär du inte dö av det. Du skojade va?

0

Brenko

8 sep 2008 kl. 19:48

Ja, annars hade jag ju inte varit glad - ” :) “

0

sara

8 sep 2008 kl. 20:45

NadaL du har mail

0

Brenko

9 sep 2008 kl. 00:54

Är den ovanlig eller vad är det frågan om?
Jag kan ordna fram 4 exemplar, men då vill jag ha 1000 spänn. :D

0

svampstaff

9 sep 2008 kl. 00:58

HM? fimms mycket gott i skogen som INTE har vita skivor under hatten..plocka dom istället..

0

solveig

9 sep 2008 kl. 01:11

ja det är vit flugsvamp! Klokt att inte smaka!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone