Var i skogen nu. Kom hem med en del soppar, smörsopp, strävsopp, stensopp och en hel del röksvampar fanns det som var fina.
Det riktigt dräller av svampar i skogen, men det är lite tråkigt när man som jag inte vet vad hälften är.
Vad är det här för svampar?
dom små bäbisarna är väl någon slags klubbsvamp antar jag och kan detta vara kremlor?
sen undrar jag också. hur stora kan röksvampar bli egentligen? HIttade några exemplar som var groteskt stora, har aldrig sett så stora förut. och i min svampbok står det 4-8 cm. den här är i allafall en 17cm.
Kremlor är knepiga! Om man ska ha en chans att identifiera dessa är det bra att uppge 1.var de växer
2.skarp eller mild smak (tugga några gånger på en liten bit från hattkanten och spotta ut) 3.ev. doft 4.gärna foto ovanfrån och under - sporfärgen är viktig vid identifiering! Hoppas att detta inte låter alltför besserwissigt -
men, som sagt, kremlor är ofta knepiga!
Tack för alla svar.
Oki, så det va kremlor. Kul. Men ätliga, det va dom inte. tvi vale vad det brännde på tungan. he he. Det där var nog både första o sissta gången jag provade kremlor. Försöker lära mig någon ny sort varje år.
Hitills har jag lärt mig.
Diverse soppar(karljohan/stensopp, brunsopp, smörsopp, strävsopp, aspsopp), röksvamp, “vanlig” kantarell, trattisar och den rödgula trumpetsvampen, blomkålssvamp och blek taggsvamp. Därutöver är det glest. Någon som har förslag på en vanlig och god matsvamp som jag borde lära mig.
Såg MASSOR av fingersvamp i skogen igår, men något i bakhuvudet ringer att fingersvamp är ett big NO-NO. stämmer det, eller är den ätlig?
Slopa fingersvamparna, det finns giftiga arter och sån man får magont av. Ge kremlorna en chans till. De är inte helt lätta men lite utmaning är väl kul. Gift behöver du inte oroa dig för heller, bara smaka lite lite, lukta först. Det finns mångs fina goda sorters kremlor.
Annars kommer ju sotvaxing nu, testa att lära in den. Eller riskor, skäggriskan är lätt.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.