0 361 visningar

12 svar

Vad har jag plockat?

Ann

8 sep 2008 kl. 19:14

Var i skogen nu. Kom hem med en del soppar, smörsopp, strävsopp, stensopp och en hel del röksvampar fanns det som var fina.
Det riktigt dräller av svampar i skogen, men det är lite tråkigt när man som jag inte vet vad hälften är.
Vad är det här för svampar?
dom små bäbisarna är väl någon slags klubbsvamp antar jag och kan detta vara kremlor?
sen undrar jag också. hur stora kan röksvampar bli egentligen? HIttade några exemplar som var groteskt stora, har aldrig sett så stora förut. och i min svampbok står det 4-8 cm. den här är i allafall en 17cm.

0

Ann

8 sep 2008 kl. 21:16

var det ingen som visste?

0

Britt-mari Häggbom

8 sep 2008 kl. 21:21

långfotad röksvamp,samt kremlor,

0

Stefan HBG

8 sep 2008 kl. 21:21

Kremlorna är kremlor men vilken art låter jag vara osagt.

0

Boman

8 sep 2008 kl. 21:23

Du hade ju alla rätt. Vilken sort kremlorna är är svårt att se på en bild.

0

Britt-mari Häggbom

8 sep 2008 kl. 21:26

titta om kremlorna blir bruna när du skär i dom,sillkremlor,mycket goda.I granskog

0

SvenD

8 sep 2008 kl. 21:35

Kremlor är knepiga! Om man ska ha en chans att identifiera dessa är det bra att uppge 1.var de växer
2.skarp eller mild smak (tugga några gånger på en liten bit från hattkanten och spotta ut) 3.ev. doft 4.gärna foto ovanfrån och under - sporfärgen är viktig vid identifiering! Hoppas att detta inte låter alltför besserwissigt -
men, som sagt, kremlor är ofta knepiga!

0

Britt-mari Häggbom

8 sep 2008 kl. 23:14

säker på at du funnit silkremlor,men kontrollera vad jag tidigare skrivit,att köttet blir brunt

0

Ann

9 sep 2008 kl. 06:21

Tack för alla svar.
Oki, så det va kremlor. Kul. Men ätliga, det va dom inte. tvi vale vad det brännde på tungan. he he. Det där var nog både första o sissta gången jag provade kremlor. Försöker lära mig någon ny sort varje år.
Hitills har jag lärt mig.
Diverse soppar(karljohan/stensopp, brunsopp, smörsopp, strävsopp, aspsopp), röksvamp, “vanlig” kantarell, trattisar och den rödgula trumpetsvampen, blomkålssvamp och blek taggsvamp. Därutöver är det glest. Någon som har förslag på en vanlig och god matsvamp som jag borde lära mig.
Såg MASSOR av fingersvamp i skogen igår, men något i bakhuvudet ringer att fingersvamp är ett big NO-NO. stämmer det, eller är den ätlig?

0

Boman

9 sep 2008 kl. 09:03

Slopa fingersvamparna, det finns giftiga arter och sån man får magont av. Ge kremlorna en chans till. De är inte helt lätta men lite utmaning är väl kul. Gift behöver du inte oroa dig för heller, bara smaka lite lite, lukta först. Det finns mångs fina goda sorters kremlor.

Annars kommer ju sotvaxing nu, testa att lära in den. Eller riskor, skäggriskan är lätt.

0

Charlotte Borneklint

9 sep 2008 kl. 15:52

Jag är också nybörjare men lärde mig några nya häromdagen som jag tror är lätta att känna igen och förhoppningsvis inte med några giftiga förväxlingssvampar??

Citronslemskivling och Rimskivling.

0

Ann

9 sep 2008 kl. 16:16

Skäggriskor har jag faktiskt sett rätt många här i skogen. men lämnat dom i tron att dom inte var någe goda.

0

Ann

9 sep 2008 kl. 16:17

Tack, ska kolla upp skivlingarna också.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone