0 343 visningar

6 svar

Rapportera eller inte?

Maria W

8 sep 2008 kl. 20:13

Om jag ser en ovanlig art, typ rödlistad som inte ens ska finnas i min region. Ska jag låta bli att rapportera?

Trodde naivt nog att de skulle ta kontakt med inpostare innan de strövare ut, tänker då på de som läst mina rapporter på artportalen.

0

Maria W

8 sep 2008 kl. 20:43

Ska jag dra slutsatsen, rapportera inte om det inte är naturreservat?

0

klas jaederfeldt

8 sep 2008 kl. 21:44

visst kan du rapportera m en jag är nog lite gammaldax å tycker att en rapport utan svamp är ganska värdelös, så vill du att man skall tro på din rapport bör du plocka ett neläggsex, torka det och sända in det till ett allmänt herbarium, med följande uppgifter Vetenskapligt namn, hittad i Land,Landskap, socken, samt närmare lokalangivelse T.ex 200 meter S om sjön xxxx, Biotop, (om svampen vuxit på ved,vilken ved) datum för insamlingen och insamlarens namn

En sådan rapport är värd något, forskare från hela världen kan ev låna och studera din svamp.

0

klas jaederfeldt

8 sep 2008 kl. 21:45

stavar som en kratta   beläggsex, skall det vara

0

Irene A

9 sep 2008 kl. 10:34

Maria, jag tycker att du ska rapportera, men du kan kryssa i “Dölj observationen”, om fyndet kan vara känsligt av olika anledningar. Då är det bara behöriga användare som hittar det, typ folk på länsstyrelser och liknande.

0

Maira W

9 sep 2008 kl. 11:00

Aha, en funktion jag missat.

Typ folk på?

0

Maria W

9 sep 2008 kl. 11:10

Tack Irene A för det tipset, lyckades hitta var funktionen fanns.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone