Om jag ser en ovanlig art, typ rödlistad som inte ens ska finnas i min region. Ska jag låta bli att rapportera?
Trodde naivt nog att de skulle ta kontakt med inpostare innan de strövare ut, tänker då på de som läst mina rapporter på artportalen.
visst kan du rapportera m en jag är nog lite gammaldax å tycker att en rapport utan svamp är ganska värdelös, så vill du att man skall tro på din rapport bör du plocka ett neläggsex, torka det och sända in det till ett allmänt herbarium, med följande uppgifter Vetenskapligt namn, hittad i Land,Landskap, socken, samt närmare lokalangivelse T.ex 200 meter S om sjön xxxx, Biotop, (om svampen vuxit på ved,vilken ved) datum för insamlingen och insamlarens namn
En sådan rapport är värd något, forskare från hela världen kan ev låna och studera din svamp.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.