0 343 visningar

10 svar

I trädgår´n hos en 2-åring

Lotta, Kungälv

8 sep 2008 kl. 21:06

Hej på er! Har en liten tjej som lagar allsköns mat i vår trädgård. Sand brukar vara huvudingrediens men det mesta åker med. Självklart blir man nervös när det poppar upp diverse svampar i gräsmattan. Kan ni hjälpa mig med dessa rackare så jag vet om de är farliga.
Hoppas verkligen på er hjälp!
/Lotta

Två svampsorter tror jag iaf. bild 1 o 2 samma bild 3 är hopmonterad av två men de borde vara samma i olika ålder.

0

Glad amatör

8 sep 2008 kl. 21:22

Nummer två låter bajabaja

0

Boman

8 sep 2008 kl. 21:22

Jag skulle då snabbt plocka rent, ifall. Inget av de där ser nyttiga ut.

0

Lotta, Kungälv

9 sep 2008 kl. 18:16

har dom några namn som jag kan forska vidare på?
/Lotta

0

Lotta, Kungälv

10 sep 2008 kl. 15:31

Gör ett sista försök att få namn, sen låter jag er va!
Hoppas hoppas….

0

Boman

10 sep 2008 kl. 15:36

Att artbestämma svamp från en bild är jättesvårt, man behöver se under och översidan + fot minst, om inte det är en väldigt speciell svamp. Typ Kantarell. kan tyvärr inte hjälpa dig mer än att råda dig plocka bort dem, det skulle jag gjort med en 2 åring. Om 2 år till kan h*n börja lära sig vilka svampar som är farliga och inte ska röras.

0

jh

10 sep 2008 kl. 15:46

1-2 tror jag är en spindling = plocka bort

0

Svampe

10 sep 2008 kl. 15:53

Ha förtröstan. De som vet bättre är inte “inne” för tillfälligt. Du får säkert ett tips under kvällen. Men mitt råd är att plocka bort de upptäckta svamparna oavsett vilket.

0

H. Hand

10 sep 2008 kl. 20:56

Varför är det ingen som hjälper Lotta? Ni som vet något berätta vad det är för svamp. Tyvärr kan jag inte vad det är för svamp men vill ändå hjälpa.

0

Irene A

11 sep 2008 kl. 08:25

Det har redan getts bra råd. Om det inte går att avgöra på bilderna vad det är för svampar (jag kan det inte): Ta bort dem!

0

Lilla My

11 sep 2008 kl. 12:59

Jag gissar att den översta är någon typ av spindling, men i vilket fall, från en mamma till en annan: ta ett varv i trädgården varje dag och ta bort dem. Även om de inte skulle vara giftiga, så kan de säkert ge barnet ont i magen ifall nån liten bit slinker ner… så kan du koppla av sen och slipper oroa dig.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone