0 3912 visningar

28 svar

Gulnavling?

Mia

9 sep 2008 kl. 03:02

Nu har jag letat och läst och varit mycket fundersam. Har i något inlägg läst att man kan förväxla trattkantareller med gulnavling. Denna svamp har jag aldrig hört talas om. Tycker inte heller det är någon skillnad på bilderna jag såg i någon fråga mellan denna svamp och trattisar. Någon som kan berätta mer eller ge mig en länk där jag kan läsa?

Tack på förhand!

0

Fram för mer L

9 sep 2008 kl. 06:50

Om du söker på Gullnavling får du något att läsa om.

0

Boman

9 sep 2008 kl. 08:55

Här har du en tråd om Gullnavling/trattkantarell och bra bilder http://svampguiden.com/forum/visa/106498

Gissar att många plockar den i tron att det är trattisar. De känns annorlunda och saknar rätt doft. För att vara säker behöver man lukta, känna och se nära. Öva så blir du säker.

0

Irene A

9 sep 2008 kl. 09:10

Bra att du tar upp frågan igen!

Tycker man inte att det är någon skillnad mellan gullnavling och trattkantarell, har man helt enkelt inte lärt sig hur man känner igen trattkantareller - och löper därmed risk att få med allt möjligt annat!

Trattkantarellen har oregelbundet grenade åsar på undersidan, i alla färgnyanser från gult till grått, inte gullnavlingens varmt gula, ogrenade och jämnt fördelade skivor.
Fler arter att förväxla med som har gula skivor och kan hittas i trattkantarellskogen är i så fall också gulskivig kanelspindling, Cortinarius croceus, och Inocybe relicina, en liten brunfjällig trådskivling med gulaktiga skivor. Men dessa har i regel inte trattformade hattar.

http://svampguiden.com/art/visa/Cantharellus_tubaeformis

0

Kjell Rilbe

9 sep 2008 kl. 12:56

Jag tycker mig se flera trattkantareller på bilden, åtminstone de två jag har markerat med gröna pilar.

Inte så bra bild att man kan se helt tydligt, men nog tycker jag att dessa två verkar ha mer grenade åsar än skivor som sitter tätare och tätare ut mot hattkanten.

Får jag medhåll?

0

Susann

9 sep 2008 kl. 15:26

Jag håller med…

0

Boman

9 sep 2008 kl. 15:30

Sorry Kjell men , nej.
Gullnavlingar är de.
Den röda pilen la någon anna på Forumet dit, återanvände bilden. lägger in bilder från dagens Trattkanraeller.

Trattkantareller

0

Susann

9 sep 2008 kl. 15:34

Jag har stirrat och stirrat på denna bild och varit förtvivlad för trattkantarellerna i min skog ser ut så där, särskilt de unga exemplaren. När man sedan läser Irenes* inlägg i tråden kattguld så blir man ännu mer förvirrad. Men jag har plockat trattkantarellerna i min skog i många år, och många fler än jag plockar och äter dom och de smakar gott så jag tänker fortsätta med det.

0

Boman

9 sep 2008 kl. 16:21

Susann, har du tittat på bilderna jag la in? Dina svampar kanske ändå är rätt. För Gullnavlingar lär inte vara goda. Jämför får du se.

0

Susann

9 sep 2008 kl. 17:14

Växer dom tillsammans med trattisarna? är dom vanliga här i norra Dalarna?

0

Boman

Susann

9 sep 2008 kl. 17:17

På bilderna i dina länkar syns det tydligt att det är skivor under det gör det inte i Mountinmans tråd.

0

Boman

Boman

9 sep 2008 kl. 18:00

Menar du mina bilder? Där är åsar, inte skivor. Det är trattkantarell på mina bilder, plockat idag. Lägger snart ut en egen tråd med alla de varianter av trattisar, utseende mässigt, som jag hittade idag. de varierar väldigt i färg och krusighet. Men åsarna, de är alltid där, annars är det fel svamp.

0

Mina trattisar =)

Mountainman

9 sep 2008 kl. 18:16

Syns väl ganska tydligt på denna bilden att mina mindre svamp-exemplar också har “åsar” precis som Boman´s b ild i denna tråden.
http://svampguiden.com/forum/visa/109121
(från tråd: http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=109077&fnr=1&sok=&Start=100&Offset=50&34)

0

Gullnavling inte Gulnavling?

Karin Hedén

9 sep 2008 kl. 18:17

Sökar man på Gulnavling i databasen hittar man ingenting. Bättre då att söka på Gullnavling.

0

Gullnavling?

Stefan Lind

9 sep 2008 kl. 18:53

Okej, om man har råkat plocka sån här gullnavling, hur farligt är det om man äter upp den?

Desutom är jag osäker, jag är inte “helt” ny som svampplockare, plockade en del som liten men jag blir osäker när man ser bilderna. Är det mycket lätt att göra fel?

Kan gullnavlingen dra sig mot trattkantarellernas gråa färg?

/stefan

0

Gullnavling?

Tanja i Gagnef

9 sep 2008 kl. 19:00

Om man känner och tittar på svamparna ska man inte kunna ta fel. Gullnavlingen har skivor medans trattkantarellen har åsar. I min svampbok står att Gullnavlingen saknar matvärde, alltså inte bedömd som giftig.

0

Susann

Sofia, Skåne

9 sep 2008 kl. 19:14

Kan du inte sätta in en bild på de du plockat? Det är så värdefullt. För oss alla.

0

Susann

Boman

9 sep 2008 kl. 19:37

Gullnavling, som den heter, är inte giftig. den saknar matvärde, dvs inget man äter med vett och vilja. Slinker någon med är det ingen kris. Bara trist för man kan tro att trattisar ska smaka så.
Träna dig på att se, känna och lukta en riktig trattkantarell, sen sitter det.

0

Mina trattisar =)

Boman

9 sep 2008 kl. 19:38

Javisst Mountainman, det syns tydligt att du också har hittat trattkantarell.

0

Susann

9 sep 2008 kl. 21:25

Flåt det var inte Mountinmans bilder det var Sandra i Kung älv
http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=106393&fnr=1&sok=spindel&Start=0&Offset=50&ipos=0
Där var det många som var säkra på att det var trattkantarell inte bara jag.

0

Sofia

Susann

9 sep 2008 kl. 21:26

Jag ska fota till helgen bilder kommer…...Jag är dock helt säker på att det jag plockar är trattkantarell.

0

Boman

9 sep 2008 kl. 21:27

Det är inte lätt, från en bild. Känn dig inte sämre för det.

0

bara för att göra livet enklare...

Birgitta F

9 sep 2008 kl. 22:29

...........lite “helgul” trattkantarell från idag

andra gången jag hittar dessa i Bohuslän på 4 år

0

bara för att göra livet enklare...

Boman

9 sep 2008 kl. 22:32

Kul! Liksom de vita kantarellerna är väl det någon mutation/variation. Anmäld?

0

helgul...

Birgitta F

9 sep 2008 kl. 22:40

.....är ingen mutation mer en variation men dom stod så fint tillsammans , ett helt litet bestånd med helgula.
Jag blev glad för 3 år sedan men helt lyrisk nu = )

0

Mia

10 sep 2008 kl. 03:55

Ja, just denna bild som dyker upp hela tiden. Ser absolut INGEN skillnad på de olika svamparna. Sökte på gulnavling men har nu också förstått att det är gullnavling man skall söka på. Eftersom de ändå inte är giftiga så kanske det inte är hela världen om det hänger med någon i korgen då?

0

Susann

10 sep 2008 kl. 08:37

Irene skriver att gullnavlingen har jämnt fördelade skivor! Det är det jag inte kan se på bilden som finns med i Kjell Rilbes inlägg.

0

Gullnavling?

Maria W

10 sep 2008 kl. 11:10

0

Gullnavling?

Boman

10 sep 2008 kl. 11:24

förstorade just själva skivorna från bilden, lite suddigt men det syns iaf att skivorna delar sig i 2, sedan i 2, vidare i 2 osv. Det gör inte Trattkantarellens lameller, se nästa bild

Gullnavling jämfört med Trattkantarell

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone