Hur många rapporterar till Artportalen?
(Ni som inte vet, en databank för rapporter om svampar,djur, växter mm)
En fråga jag slänger ut och den ger bäst resultat om så många som möjligt svarar.
Hur pass “tillförlitlig” är den för att kunna bedöma utbredningsområde för en sällsynt svampart?
Ni med *status får gärna svara.
Jag antar att ni hittar fler ovanliga sorter än vad vi andra gör. Jag är inte så hemma på sidan själv, har bara rapporterat två gånger.Violett fingersvamp och svartnande kantarell.(Båda gångerna skickade vi till svampexpert på Länsstyrelsen som bekräftade arten)
Men jag blev nyfiken och vill gärna vet hur pass “använd” sidan är.
Hoppas på många svar!!!
Än så länge är Artportalen inte särskilt tillförlitlig för att bedöma en svamps utbredningsområde, eftersom alla fynd inte har registrerats där.
Det är framför allt norrlandsfynd som det generellt har varit ont om, så vi har ett speciellt ansvar där!
Jag rapporterar emellanåt, men då blir det inte bara ovanliga arter, utan en lista på allt jag hittat och kunnat artbestämma - utom kantarell och svart trumpetsvamp (vill inte ha folkvandring till dom lokalerna), och jag är säker på att andra gör likadant..
Med det nya förenklade rapportsystemet tror jag att allt fler kommer att rapportera fynd.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.