0 504 visningar

5 svar

Rapportering Artportalen?

Ingrid

9 sep 2008 kl. 08:10

Hur många rapporterar till Artportalen?
(Ni som inte vet, en databank för rapporter om svampar,djur, växter mm)

En fråga jag slänger ut och den ger bäst resultat om så många som möjligt svarar.

Hur pass “tillförlitlig” är den för att kunna bedöma utbredningsområde för en sällsynt svampart?
Ni med *status får gärna svara.
Jag antar att ni hittar fler ovanliga sorter än vad vi andra gör. Jag är inte så hemma på sidan själv, har bara rapporterat två gånger.Violett fingersvamp och svartnande kantarell.(Båda gångerna skickade vi till svampexpert på Länsstyrelsen som bekräftade arten)
Men jag blev nyfiken och vill gärna vet hur pass “använd” sidan är.
Hoppas på många svar!!!

0

Lena M

9 sep 2008 kl. 08:13

Tyvärr så har jag inte gjort det fast jag funnit några sällsynta arter här i Gästrikland. Skall försöka mig på det någon dag, men det verkar lite knepigt.

0

Göran

9 sep 2008 kl. 08:21

Tanken är ju onekligen god och förhoppningsvis blir det riktig snurr rapporterandet framöver.

Motsvarande sida för fåglar närmast översvämmas ju med rapporter så nog är det något som är välbehövligt.

0

Irene A

9 sep 2008 kl. 08:42

Än så länge är Artportalen inte särskilt tillförlitlig för att bedöma en svamps utbredningsområde, eftersom alla fynd inte har registrerats där.
Det är framför allt norrlandsfynd som det generellt har varit ont om, så vi har ett speciellt ansvar där!
Jag rapporterar emellanåt, men då blir det inte bara ovanliga arter, utan en lista på allt jag hittat och kunnat artbestämma - utom kantarell och svart trumpetsvamp (vill inte ha folkvandring till dom lokalerna), och jag är säker på att andra gör likadant..

Med det nya förenklade rapportsystemet tror jag att allt fler kommer att rapportera fynd.

0

Maria W

9 sep 2008 kl. 09:24

Jag har lagt en ett par rapporter, men då på ovanligare arter.

Kanske man borde lista även de vanligare svamparna då? Om det är dåligt vad gäller norrlandsfronten menar jag.

0

Irene A

9 sep 2008 kl. 09:47

Maria, skriv upp och rapportera allt du hittar! Annars är risken att det blir en alltför stor snedfördelning, d.v.s. om “ovanliga” arter rapporteras, men inte “vanliga”, då blir ju de ovanliga vanligast..

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone